بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

سوال : ظرفی که سگ لیسیده چطوری پاک می‌شه؟

سوال : ظرفی که سگ لیسیده چطوری پاک می‌شه؟

آیات عظام امام خمینی، صافی، نوری: ظرفی را که سگ لیسیده یا از آن ظرف آب یا چیز روان دیگر خورده، باید اول با خاکِ‏ ‏پاک، خاک مال کرد و بعد بنابر احتیاط واجب، دو مرتبه در کر یا جاری یا با آب قلیل‏ ‏شست، و همچنین ظرفی را که آب دهان سگ در آن ریخته بنابر احتیاط واجب باید‏ ‏پیش از شستن خاک مال کرد.‏

آیت الله خامنه‌ای: ظرفی را که سگ در آن، آب یا چیز روان دیگر خورده یا آن را لیسیده است باید اول با خاکمال شستشو کرد و سپس با آب شست، و اگر با آب قلیل شسته می‌شود باید پس از خاکمال دو مرتبه شسته شود.

آیت الله سیستانی: ظرفی را که سگ لیسیده یا از آن آب یا شیء روان دیگری خورده، باید اوّل داخل آن را با خاک پاک، خاک مالی کرد سپس خاک آن را بر طرف نموده و بعد دو مرتبه با آب قلیل یا کُر یا جاری شست. همچنین اگر نیم خورده ظرفی را که سگ از آن آب (یا چیز روان دیگری) خورده، در ظرف دیگر بریزند، آن ظرف نیز در کیفیت تطهیر، حکم ظرفی را دارد که سگ از آن، آب یا چیز روان دیگری خورده است. شایان ذکر است در این موارد باید ابتدا خاک مالی و سپس شستن انجام گردد و اگر به عکس عمل شود ظرف پاک نمی‌شود.  اگر آب دهان سگ در ظرف بریزد، یا عرق یا ادرار یا سایر فضولات سگ به داخل آن اصابت کند، بنابر احتیاط لازم، باید آن را خاک‌‌مالی کرد و بعد سه مرتبه با آب شست. همچنین اگر جای دیگری از بدن سگ مثل دست یا پای سگ با تری سرایت کننده به داخل ظرف برسد، بنابر احتیاط لازم، باید آن را خاک‌‌مالی کرد و بعد سه مرتبه با آب شست، امّا غیر ظرف مانند دست انسان که سگ لیسیده حکم ظرف را ندارد و خاک مال کردن آن لازم نیست.

آیت الله مکارم: هرگاه سگ ظرفى را لیسیده، یا از آن، آب یا مایع دیگرى، خورده باشد، اوّل باید آن را با خاک پاک که مخلوط با کمى آب باشد خاک مال کرد و بعد دومرتبه در آب قلیل، یا یک مرتبه در آب کریا جارى شست و اگر آب دهانسگ در ظرفى بریزد، احتیاط مستحبّ آن است که همین کار انجام شود، امّا اگر جاى دیگرى از بدن سگ با رطوبت به ظرف ملاقات کند خاک مال کردن واجب نیست بلکه باید آن را در آب قلیل سه مرتبه و در آب کریا جارى یک مرتبه شست.

آیت الله وحید: اگر داخل ظرف نجس شود با آب قلیل باید سه مرتبه شست و در کرّ و جارى یک مرتبه کافیست ، ولى ظرفى را که سگ از آن مایعى را خورده است ، باید اوّل با خاک پاک خاک مالى کنند سپس آن خاک را زایل نموده و بعد با خاک مخلوط به آب بمالند ـ و جمع بین این دو بنابر احتیاط واجب است ـ و بعد آب بریزند که خاک او زایل شود ، و سپس در کرّ یا جارى یک مرتبه بشویند و یا با آب قلیل ـ بنابر احتیاط واجب ـ دو مرتبه بشویند ، و همچنین ظرفى را که سگ لیسیده بنابر احتیاط باید به طریق مذکور تطهیر کنند.

آیت الله بهجت: مسح کردن  از روی  جوراب و  کفش  باطل است  ،  ولی  اگر   به  واسطة سرمای شدید یا ترس از دزد و  درنده و  مانند  اینها نتواند کفش یا جوراب را بیرون آورد ، مسح کردن بر آن اشکال ندارد و اگر روی کفش نجس باشد باید چیز پاکی بر آن بیندازد و بر آن چیز مسح کند .

آیت الله مظاهری: ظرفى را که سگ لیسیده یا از آن ظرف آب یا چیز روان دیگر خورده یا آب دهانش در آن ریخته، باید اوّل با خاکِ پاک، خاک‌ مال کرد و بعد یک مرتبه با آب کر یا جارى و یا دو مرتبه با آب قلیل شست.

آیت الله شبیری: ظرفى را که سگ لیسیده یا از آن ظرف، آب یا چیز روان دیگر خورده باید اوّل با خاک، خاک‌مالى کرده- و بنابر احتیاط، خاک باید پاک باشد- سپس دو مرتبه با آب قلیل بشویند و در آب کر و جارى نیز بعد از خاک‌مالى، بنا بر احتیاط دو مرتبه شستن لازم است. و غیر ظرف- مانند دست انسان- که سگ لیسیده یا از آن چیز روان خورده، حکم ظرف دارد و همچنین چیزى را که آب دهان سگ در آن ریخته بنابر احتیاط باید پیش از شستن خاک‌مالى کرد.

آیت الله سبحانی: ظرفى را که سگ لیسیده یا از آن ظرف آب یا چیز روان دیگر خورده، باید اول با خاک پاک، خاک مال کرد و بعد یک بار در کر یا جارى یا دو بار با آب قلیل شست، و همچنین ظرفى را که آب دهان سگ در آن ریخته بنابر احتیاط واجب باید پیش از شستن خاک مال کرد.

منابع:

رساله‌ها و استفتائات مراجع بزرگوار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.