بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ویژه‌برنامه شب قدر حرم امام رضا(ع):

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ویژه‌برنامه شب قدر حرم امام رضا(ع):

تفکیک قائل شدن بین واجبات و خوب‌بودن، فرافکنی است

امروز دنیای غرب و انسان‌های غیرمتدیّن نیز به دین و معنویت اما دین و معنویت‌سکولار دعوت می‌کنند، در معنویت‌نوین و سکولار غرب، الزامی به حضور خدا، ‌نماز و عبادت نیست؛ ‌آن‌ها معنویت را به معنای خوب بودن مطرح و عنوان می‌کنند و می‌گویند برای اینکه انسان خوبی باشیم الزامی به حرکت در چهارچوب دین نداریم.

تفاوت قائل شدن بین انجام واجبات و خوب بودن را فرافکنی است

امروزه هر مجموعه‌ای حتی دبستان مجموعه قوانین خودش را دارد،‌ اگر بنا باشد معنویت را بدون حساب و کتاب به عقل بشر واگذار کنیم تا افراد با موسیقی، شراب‌خواری، خماری، عرفان‌های کاذب و نوظهور، رقص و ... به معنویت برسند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و از دین و معنویت چیزی باقی نخواهد ماند.

معنویت‌دینی چارچوب و فرایضی چون نماز، حج، جهاد و حجاب یا صول و قواعد مربوط به خود را دارد؛ در این معنویت یک جمله می‌تواند عملی را حلال و یا حرام کند و یا رعایت و یا عدم رعایت اصولی مانند اصول ذبح می‌تواند گوشت حیوانی را حلال و حرام کند؛ امری که معنویت نوظهور آن را به سخره می‌گیرد.

پنج علت افول و کاهش معنویت در جامعه و خانواده‌ها

ضعف باور‌های دینی

اعتقادات مانند ریشه درخت و اساس عمل انسان است و امروز دشمن و شبکه‌های ماهواره‌ای تمام تلاش‌شان را بر روی تضعیف این باورها متمرکز کرده‌اند.

امروز برنامه‌های مذهبی صدا وسیما قابل تقدیر اما بیشتر بر محور اخلاق تا اعتقادات تولید می‌شود.

لقمه حرام

لقمه حرام به طور مستقیم بر روی معنویت تأثیر منفی می‌گذارد، در معنویت دینی لقمه حلال و حرام قبل از تولد فرزند نیز تأثیرگذار است.

عادت بر گناه

اگر گناه عادی شود، اگر در جامعه قبح گناهانی مانند بدحجابی،‌ربا‌خواری، رشوه و ... از بین برود، جای ارزش و ضد ارزش نیز در جامعه عوض خواهد شد؛ آن‌گاه به عنوان مثال بدحجابی ارزش و حجاب به عنوان نماد عدم پیشرفت و تمدن شناخته می‌شود.

تجمل و دنیا

اسلام به هیچ وجه با دنیا مخالف نیست و دنیای مذمت شده، تجمل پرستی، حب دنیا و گناه به وسیله نعمت‌های دنیایی است.

بی‌توجهی خانواده‌ها به فرزندان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.