بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

۱۳ تیر سالروز درگذشت دکتر محمد_معین استاد زبان فارسی و پدید آورندهٔ فرهنگ معین است.

۱۳ تیر سالروز درگذشت دکتر #محمد_معین استاد زبان فارسی و پدید آورندهٔ فرهنگ معین است. ایشان ۹ اردبیهشت ۱۲۹۷ در محله زرجوب رشت متولد شد و ۱۳ تیر ۱۳۵۰ درگذشت. آرامگاه وی در شهر  آستانه اشرفیه است

محمد معین در روز ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در محله زرجوب رشت به دنیا آمد. پدرش شیخ ابوالقاسم از روحانیان شهر رشت بود. در متن دانشنامهٔ دکتری سال تولَد وی ۱۲۹۱ ذکر شده‌است؛ ولی در نوشتهٔ قاب‌شده‌ای که در خانهٔ وی و در اتاق کارش به دیوار آویخته‌است تاریخ تولد او دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ نوشته شده‌است. او که اولین فرزند خانواده بود، در سن شش سالگی مادرش را بر اثر بیماری حصبه از دست داد و پنج روز بعد از فوت مادر، پدرش نیز به سبب همین بیماری درگذشت. بیماری حصبه در رشت شیوع یافته و در آن سال ۲۸ هزارنفر را از بین برده بود. جد پدری او شیخ محمدتقی معین‌العلما که در سلک علمای روحانی بود، به تربیت وی همت گذاشت. محمد معین ترقیات علمی و معنوی خود را مدیون او می‌دانست. جد مادری او شیخ محمد سعیر نیز از علما و مدرسان علوم قدیمه بود. او در سال ۱۳۰۴ دوره شش ساله ابتدایی در دبستان اسلامی رشت را ظرف دو سال پایان رساند. دوره اول متوسطه را در دبیرستان شاهپور رشت به اتمام رساند و دوره دوم متوسطه را در رشته ادبی در دبیرستان دارالفنون تهران به پایان رساند. در سال ۱۳۱۰ در دانشسرای عالی در رشته ادبیات و فلسفه علوم تربیتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۱۳ با نوشتن پایان‌نامه‌ای به زبان فرانسه در مورد شاعر فرانسوی «لوکنت دولیل» در رشته ادبیات و فلسفه به اخذ مدرک کارشناسی نایل شد. در سال ۱۳۱۸ به تهران منتقل گردید. در حین تصدی معاونت و سپس کفالت اداره دانشسراها در وزارت فرهنگ، برای دوره دکتری در ادبیات فارسی دردانشگاه تهران ثبت نام نمود. پس از چندی با حفظ سمت به دبیری دانشکده ادبیات منصوب گردید. در روز سه شنبه ۱۷ شهریور سال ۱۳۲۱ از پایان‌نامه دکتری خود با عنوان «مزدیسنا و تاثیر آن در ادبیات پارسی» دفاع کرد. پایان‌نامه او با راهنمایی ابراهیم پورداوود با قید «بسیار خوب» پذیرفته شد و محمد معین به عنوان نخستین فارغ‌التحصیل دورهٔ دکتری ادبیات فارسی در ایران شناخته شد.

از آن پس به سمت دانشیار و سپس به سمت استاد کرسی «تحقیق در متون ادبی» در دانشکده ادبیات برگزیده شد. در ۱۳۲۱ ازدواج کرد که نتیجه آن ۴ فرزند می‌باشد. از آغاز سال ۱۳۲۵ شمسی که چاپ لغت‌نامه دهخدا طبق قانون، در مجلس شورای ملی آغاز شد، دکتر معین به همکاری علی‌اکبر دهخدا برگزیده شد. در دی ماه ۱۳۳۴ با موافقت علی‌اکبر دهخدا، سازمان لغتنامه از منزل شخصی دهخدا به مجلس شورای ملی منتقل شد و طبق وصیت نامه دهخدا، دکتر معین به ریاست امور علمی آن سازمان منصوب گردید. در اسفند ۱۳۳۶ سازمان مذکور به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران انتقال یافت و طبق اساسنامه مصوب شورای دانشگاه، ریاست سازمان لغت‌نامه به عهده دکتر محمد معین گذاشته شد. وی این سمت را تا آخرین روزی که دچار سکته گردید به عهده داشت. محمد معین در ۹ آذر ۱۳۴۵ پس از بازگشت از ترکیه، در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی، سکته کرد و پنج سال آخر زندگی‌اش را در حالت اغما گذراند. وی را جهت معالجه بیشتر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۴۶ به کشور کانادا منتقل کردند؛ ولی چون بهبودی در وضعیت او مشاهده نشد، در ۱۵ آبان ۱۳۴۶ به ایران بازگردانده شد و در بیمارستان فیروزگر بستری شد. دکتر محمد معین در روز ۱۳ تیرماه ۱۳۵۰ در همان بیمارستان درگذشت. در مراسم خاک‌سپاری محمد معین، عده‌ای بسیار معدود شرکت داشتند که با توجه به شخصیت ادبی شناخته‌شده جهانی او، رنجش بسیاری از فرهنگ‌دوستان آن زمان را بر انگیخت. ابوالقاسم انجوی شیرازی در فردای روز تشییع جنازه، مقاله‌ای انتقادی با عنوان «تهران بمیر» در روزنامه اطلاعات انتشار داد و این تشییع جنازه را از سر گِلِه از فرهنگ‌دوستان با تشییع جنازه مهوش مقایسه کرد.

همسر محمد معین، مهین امیرجاهد نیز که طی چند سالی که دکتر معین در بستر بیماری بود، از وی پرستاری نمود در تاریخ ۸ آذرماه ۱۳۹۲ خورشیدی در آستانه اشرفیه درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد. محمد معین را پس از تشییع پیکر از مسجد فخرالدوله بسمت زادگاهش شهر رشت و آرمیدن در آرامگاه خانوادگی معین در شهر آستانه اشرفیه به خاک سپردند. در حیاط آرامگاه درختان چنار، صنوبر، یوکا، شمشاد و فواره آب و نیمکت و فضای سبز وجود دارد. آرامگاه او بنا به وصیت خودش، به احترام حرم جلال الدین اشرف و علاقه وی به علامه شیخ حسینی وحید در کنار حشمت رود در شهر آستانه اشرفیه قرار دارد.

کشف دلار و یورو قاچاق از مسافر قطار مشهد-تهران

کشف دلار و یورو قاچاق از مسافر قطار مشهد-تهران

رئیس پلیس خراسان رضوی: ماموران پلیس راه آهن مشهد این قاچاقچی که مسافر قطار مشهد -تهران بود را قبل از سوار شدن به قطار دستگیر کردند.

در بازرسی از کوله پشتی این متهم یکصد و ۵۰ هزار دلار آمریکا و سی و شش هزار و ۹۰۰ یورو قاچاق کشف شد.

ShahraraNews

پشت سر پست خود گرفته سنگر

http://uupload.ir/files/h4cf_%D9%BE%D8%B4%D8%AA_%D8%B3%D8%B1.png

پشت سر پست خود گرفته سنگر

از بس که فقط خورده‌ خورشت کنگر

گرچه شده از این همه خدمت خسته

انداخته پشت میز خدمت لنگر

زهرا فرقانی

وطنز پایگاه شعر و ترانه طنز

vatanz_ir

لبخند امام حسین علیه السلام هر شب جمعه

لبخند امام حسین علیه السلام هر شب جمعه

عالم زاهد و وارسته، مرحوم شیخ حسین بن شیخ مشکور قدس سره فرمود:

در عالم رؤیا دیدم در حرم مطهر حضرت اباعبدالله علیه السلام مشرف هستم و آن حضرت نیز در آنجا تشریف دارند.

در این اثناء یک نفر جوان عرب معدی (دهاتی) وارد حرم شد و با لبخند به آن حضرت سلام کرد و حضرت نیز با لبخند جوابش دادند.

فردای آن شب که شب جمعه بود،

به حرم امام حسین علیه السلام مشرف شدم و در گوشه‌ی حرم توقف کردم.

ناگهان آن جوان عرب معدی را که در خواب دیده بودم، وارد حرم شد و چون مقابل ضریح مقدس رسید، با لبخند به آن حضرت سلام کرد!

ولی حضرت سیدالشهداء علیه السلام را ندیدم و مراقب آن جوان عرب بودم تا از حرم خارج شد.

به دنبال او رفتم و سبب لبخندش را در هنگام سلام دادن به امام علیه السلام پرسیدم.

و تفصیل خواب خود را نیز برایش نقل کردم و سپس گفتم:

چه کرده ای که امام علیه السلام با لبخند به تو جواب می‌دهند؟

جوان گفت: من پدر و مادر پیری دارم و در چند فرسخی کربلا زندگی می‌کنیم.

شبهای جمعه که برای زیارت می‌آمدم، یک هفته پدرم را سوار بر الاغ می‌کردم و می‌آوردم و یک هفته هم مادرم را می‌آوردم.

تا اینکه شب جمعه ای نوبت پدرم بود، چون او را بر الاغ سوار کردم،

مادرم گریه کرد و گفت:

مرا هم باید ببری! شاید تا هفته‌ی دیگر زنده نباشم!

به مادرم گفتم: امشب باران می‌بارد و هوا سرد است و بردن دو نفر مشکل است.

اما نپذیرفت!

ناچار پدرم را سوار کردم و مادرم را بر دوش کشیدم و با زحمت بسیار آنها را به حرم امام حسین علیه السلام رسانیدم.

چون در آن حالت همراه با پدر و مادرم وارد حرم شدم، حضرت سیدالشهداء علیه السلام را دیدم و سلام کردم.

آن بزرگوار نیز به من لبخند زدند و جوابم را دادند

و از آن وقت تا بحال،

هر شب جمعه که به کربلا مشرف می‌شوم، حضرت امام حسین علیه السلام را می‌بینم و ایشان با تبسم جوابم را می‌دهند.

داستانهای شگفت

کرامات الحسینیه جلد۱

گیلان در روزی که گذشت

گیلان در روزی که گذشت

بوستان کتاب امروز دربلوار آیت الله رودباری رشت افتتاح شد .

اختصاص اعتبار برای بهینه سازی چاه های آب کشاورزی در تالش . مدیر کل بحران استانداری گیلان گفت : برای لایروبی و بهینه سازی چاه های عمیق آب کشاورزی 150 میلیون تومان اختصاص یافته است .

معاون فرماندار صومعه سرا در جلسه ساماندهی گلزار شهدای این شهرستان گفت : برای مرمت گلزارهای شهدای صومعه سرا 100 میلیون تومان اختصاص یافته است .

اختصاص اعتبار برای ساماندهی دامداران فومنی . رئیس اداره منابع طبیعی فومن گفت : برای کنترل پروانه چرا و ایجاد تعادل مرتع ودام دراین شهرستان 600 میلیون تومان اختصاص یافته است .

رها سازی یک قلاده گربه وحشی درجنگل های روستای پرشکوه کومله لنگرود. رییس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود گفت:یکی ازشهروندان این گربه وحشی را که درتله گیرافتاده بود به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داد .

بیش ازهزار اصله چوب قاچاق قبل ازخروج از آستارا کشف وتوقیف شد.رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری آستارا گفت: با هوشیاری ماموران حفاظتی این اداره هزار و 223 اصله چوب قاچاق از نوع توسکا و ون درحال خروج از این شهرستان کشف وتوقیف شد.

iribnews_guilan

شب جمعه شب زیارتی حضرت سیدالشهداست

http://uupload.ir/files/2fzb_%D8%B4%D8%A8_%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87.jpg

شب جمعه شب زیارتی

حضرت سیدالشهداست

با گفتن

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللهِ

نام خود را در لیست زوار حضرتش ثبت کنید.

 

آب شیرین به کام مردم آبادان و خرمشهر رسید

آب شیرین به کام مردم آبادان و خرمشهر رسید

طرح عظیم ۹۰ کیلومتری آبرسانی غدیر ۲ با هدف حل مشکل کمی و کیفی آب شهرهای آبادان، خرمشهر به همت قرارگاه خاتم الانبیای سپاه دیشب زودتر از موعد مقرر به بهره برداری آزمایشی رسید.

با اتمام این طرح شهرستان #آبادان در طول شبانه روز از ۱۵۰ هزار متر مکعب #آب شیرین و #خرمشهر نیز از حدود ۹۵ هزار مترمکعب آب در طول شبانه روز بهره‌مند می‌شوند.

ble.im/Drsalaam

امام صادق (ع)

http://uupload.ir/files/arcm_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82_(%D8%B9.jpg

امام صادق (ع)

در چهار وقت دعامستجاب خواهد شد:

هنگام نماز وِتر، بعد از نماز صبح ، بعد از نماز ظهر، بعد ازنماز مغرب

جامع احادیث الشیعه،ج۵،ص۳۵۸