بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

احکام سقط جنین

احکام سقط جنین

حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

1 تنها در یک صورت، سقط جنین جائز می‌باشد. صریح کلام فقها را که در پاسخ یک استفتاء آمده را در این‌جا ذکر می‌کنیم: سقط جنین شرعا حرام است و در هیچ حالتى جایز نیست، مگر آن‌که استمرار حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد. بنابراین سقط بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتى اگر ادامه حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد؛ مگر آن‌که استمرار باردارى، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگى طفل به‌هیچ‌وجه ممکن نباشد(توضیح‌المسایل محشی، ج2، ص946)

2 چنان‌چه زن، عملی را مرتکب شود که موجب حد باشد و این مطلب نزد حاکم شرع به اثبات رسد، لازم است که اجراء حد تا پس از زایمان و حتی دوران شیردهی به تأخیر افتد.

آیت‌الله خویی می‌نویسند: اذا کانت المزنی بها حاملا، فان کانت محصنة تربص بها حتى تضع حملها، و ترضعه مدة اللبا، ثم ترجم. و ان کانت غیر محصنة، حدّت الا اذا خیف على ولدها. (تکملةالمنهاج، ص 37)

3 جنین مسلمان محترم است و در هر صورت باید حفظ شود، فرقی نیست بین این‌که جنین منعقد شده از عقد دائم باشد یا عقد موقت، و نیز تفاوتی نیست بین این‌که جنین منعقد شده از شبهة باشد یا زنا.

مرحوم آیت‌الله فاضل می‌نویسند: سقط جنین حرام است، پس بر زن حامله جائز نیست چیزى بخورد یا کارى انجام دهد که موجب سقط جنین او بشود، حتى اگر خانمی از زنا باردار شود، جایز نیست بچه‌اش را سقط کند. (احکام پزشکان و بیماران، ص110)

4 در پاسخ به استفتایی که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته چنین آمده: ناقص الخلقه بودن جنین، مجوز شرعى براى سقط جنین حتى قبل از ولوج روح در آن محسوب نمى‌شود، ولى اگر تهدید حیات مادر بر اثر استمرار حاملگى، مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمینان باشد، سقط جنین قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد. (اجوبة الإستفتائات، ص279)

5 برخی از مردم گمان می‌کنند که طلاق والدین یا در آستانه طلاق بودن آن دو، مجوز اسقاط جنین است؛ در حالی‌که هیچ عین و اثری از این مطلب در کتب فقها یافت نمی‌شود و حرمت سقط جنین در این صورت نیز به قوت خود باقی است.

6 در سقط جنینی که هنوز روح ندارد و زنده نیست، به اتفاق همه فقها، قصاص وجود ندارد، اما در سقط جنین زنده، دو نظریه وجود دارد. برخی آن را موجب قصاص نیز می‌دانند و برخی نه.

آیت‌الله خویی در این زمینه می‌نویسند: لو ضرب حاملا فاسقطت حملها فمات حین سقوطه فالضارب قاتل، و المشهور ان علیه القود ان کان متعمدا و قاصدا لقتله، و فیه اشکال و الاقرب عدمه. (تکملةالمنهاج، ص134)

7 معیار ضمان، «استنادِ اتلاف» است؛ بدون تفاوت بین این که اتلاف عمدی باشد یا سهوی؛ زیرا در احکام وضعی (و از جمله آن‌ها ضمان) فرقی بین سهو و عمد نیست. آن‌چه سهو و عمد در آن تأثیرگذار است حکم تکلیفی می‌باشد. (کتاب النکاح، آیت‌الله‌ مکارم، ج 3، ص 82) بر این اساس، حتی اگر سقط جنین از روی سهو صورت پذیرد، تعلق دیه به حال خود محفوظ است؛ گرچه حرمت وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.