چهل روز برعهدخود وفادارباشیم
سالها در حسرت یک نگاه گرم از جانب تو مانده ام
سالیان دراز می گذرد،اما من هنوز چشم انتظارم
آنقدر پریشان شده این چشمایم که پلک برهم نهادن هم نمی تواند
برایم جوابگوی رسیدن به آرامش باشد
آیات نور
گذشت ازمال سبب گذشت ازگناهان است
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درتفسیرآیه17 سوره تغابن بااین مضمون که(اگربه خداوندوام دهید وامی نیکوآن را برای شمازیادمی کندوشمارامی بخشدوخداوندبسیارسپاسگزاروحلیم است)نکاتی را مطرح فرموده اند که در ادامه میخوانید1- یاانفاق کنیدیاقرض الحسنه بدهید2- وام دان به خلق خدا وام دادن به خداست آری برای تشویق وکمک گرفتن ازمردم ازعناوین جاذبه داراستفاده کنید3- یکی ازراه های حفظ نفس وبخل دادن قرض الحسنه است4- وام گیرنده راتحقیرنکنیدکه گویا به خداوند وام داده اید5- برای تحریک مردم وایجادانگیزه جوایزوپاداش هاوبرکات رابیان کنید6- خداونددربرابرقرض دادن شماشکوراست پس افرادقرض گیرنده نیزازقرض دهنده گان تشکرکند7- خداوندحلیم است پس اگر به ماقرض الحسنه ندادندمانیزحلیم وبردبارباشیم8- گذشت ازمال سبب گذشت ازگناهان است9- چون قرض نیکوست (قرضاحسنا) پاداش نیزنیکوست10- علم خداوند نسبت به پنهان وپیدایکسان است11- فکرکنیدخدابه وام شمانیازدارد12- دستورات تشویقات وپاداش های الهی حکیمانه است13- برخلاف بسیاری ازمرم قدرت خداوندسبب کارهای خلاف حکمت اونمی شود
برگرفته ازکتاب(تفسیرآیات دین زندگی)ص315
اسلام شناسی
تفسیرروحانی ازجهان
اولین چیزی که بشربه آن نیازمنداست این است که جهان تفسیری روحانی ومعنوی بشودن تفسیری مادی اولین چیزی که بشرراسرگردان کرده است وبه موجب آن هیچ فکر وعقیده ای بصورت ایمان واقعی دربشربوجودنمی آیدماتریالیسم ومادی گرایی است تفسیرجهان است بصورت مادی که جهان هرچه هست مادیات استجهان کور وکراست جهان بی شعوراست احمق وابله است جهان هدف سرش نمی شودجهان حق وباطل نمی فهمد درجهان حق وباطل به یک مقیاس سنجیده می شودهیچ چیزدردنیاهدف نداردومابه عبث آفریده شده ایم می گوینداین فکراست که روح تمدن بشرراضایع کرده ومی کند...بیهودگی درکارنیست جهان راصاحبی باشد به نام خدا جهان به حق برپاست جهان به عدالت برپاست نیکی وبدی درآن گم نمی شودجهان سمیع وبصیراست آگاه وعاقل است ولی تنها این (تعبیری روحانی ازجهان) کافی نیست
بگرفته ازکتاب (احیای تفکراسلامی) صفحه17
درج حدیثی ازپیامبر(ص) بر روی بطری های آب معدنی دراسترالیا
یک شرکت تولید آب معدنی دراسترالیا برای جلوگیری ازاسراف آب ،روی محصولات خود حدیثی ازپیامبراکرم(ص) رادرج کرده است به تازگی یک شرکت محصولات غذایی در استرالیا در اقدامی تبلیغی برای جلوگیری ازاسراف وهداردادن آب معدنی تولید خودحدیثی ازنبی مکرم اسلام(ص)درمذمت ونهی ازاسراف درج کرده است که بازتاب بسیارگسترده ای داشته است بنابراین خبرحدیث نبوی این که این شرکت استرالیایی روی آب معدنی خودمنتشرکرده آن حدیث معروف است که رسول اکرم (ص) میفرمایند:آب رااسراف نکنیدهرچنددرکنارنهرجاری باشید
در فرو بسته ترین دشواری
در گرانبارترین نومیدی
بارها بر سر خود بانگ
زدم
هیچت ار نیست مخور خون
جگر ، دست که هست
بیستون را یاد آر ،
دستهایت را بسپار به کار
کوه را چون پَرِ کاه از
سر راه بردار
وَه چه نیروی شگفت
انگیزیست
دستهایی که به هم
پیوسته ست
...
فریدون مشیری
ثارالله
چرا به امام حسین (ع)ثار الله میگویند و
چه کسی این لقب را به ایشان داده است؟
پاسخ: «ثار» در لغت هم به معنی خون آمده است، و هم به معنی طلب و انتقام گرفتن از
خون کسی که به دست دیگران کشته شده است.(1)
ثار الله از دو واژه ی «ثار» و «الله» تشکیل یافته و یکی از القاب امام حسین (ع)میباشد که در زیارت عاشورا آن حضرت را با این
لقب مورد خطاب قرار می دهیم؛ ثارالله: یعنی کسی که طالب خون او خداست و انتقام از
قاتلین او را خداوند خواهد گرفت.(2)
ثارالله به کسی که خود و خویشانش در راه خدا کشته شوند نیز گفته می شود.
احتمال دارد معنای ثارالله چنین باشد، خونی که صاحب آن خداوند است و ولی دم او
خداوند است. چون خون حسین در راه خدا و برای حفظ قرآن و تمامیت اسلام ریخته شده
این خون و این شهیدان خدائی هستند. بنابراین انتقام آن نیز باید از طرف خداوند
باشد، یا اینکه چون امام حسین (ع)حجت
خداوند بر زمین و ولی مطلق حق بود و مردم او را کشتند و زمین را از حجت حق خالی
کردند بنابراین خداوند انتقام حجتش را از قاتلین او خواهد گرفت.
امّا درباره اینکه این لقب را چه کسی به امام حسین (ع)داده است باید عرض شود که چون سند زیارت عاشورا قدسی است، یعنی
زیارت عاشورا که زیارت امام حسین (ع)است از
طرف خداوند به ائمه رسیده است و آنرا پیامبر اکرم از جبرئیل گرفته و جبرئیل آن را
از خداوند یاد گرفته است و از طریق معصومین به ما آموختهاند تا آن حضرت را زیارت
کنیم،(3) بر این اساس این لقب را خداوند به امام حسین (ع)داده است و چه لقب زیبایی است.
پاورقی:
1. عبدالسلام محمد هارون، مقابیس اللغه، ج1.
2. ابن المنظور، لسان العرب، ج4، واژه ثار.
3. ر.ک: قمی، عباس، مفاتیح الجنان، و سید بن طاووس، اقبال، قم، مرکز نشر تبلیغات
اسلامی، 1416، ج3، ص 55. و دریایی، محمدرسول، حماسه سیاسی تاریخی زیارت عاشورا،
تهران، انتشارات جعفری، 1371، ص12 ـ 13.