بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

فریدون مشیری" رک بگویم... از همه رنجیده ام!

فریدون مشیری"

رک بگویم... از همه رنجیده ام!

از غریب و آشنا ترسیده ام

با مرام و معرفت بیگانه اند

من به هر ساز ی که شد رقصیده ام

در زمستانِِ سکوتم بارها...

با نگاه سردتان لرزیده ام

رد پای مهربانی نیست...نیست

من تمام کوچه را گردیده ام

سالها از بس که خوش بین بوده ام...

هر کلاغی را کبوتر دیده ام

وزن احساس شما را بارها...

با ترازوی خودم سنجیده ام

بی خیال سردی آغوشها...

من به آغوش خودم چسبیده ام

من شما را بارها و بارها...

لا به لای هر دعا بخشیده ام

فردا پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401هجری خورشیدی ، 19 رمضان 1443 هجری قمری و 21 آوریل 2022 میلادی است.

https://s6.uupload.ir/files/%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87_kx62.jpg

فردا پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401هجری خورشیدی ، 19 رمضان 1443 هجری قمری و 21 آوریل 2022 میلادی است.

#اوقات_شرعی_رشت

اذان صبــح               4:57

 طلوع آفتاب             6:30

شادی چه ارتباطی با سلامتی‌ دارد

https://s6.uupload.ir/files/%D8%B4%D8%A7%D8%AF%DB%8C_01c4.jpg

شادی چه ارتباطی با سلامتی‌ دارد

شادی به سلامت قلبتان کمک می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد شادی در بهبود سلامت قلب نقش دارد چون ضربان قلب را پایین می‌آورد و از فشارخون کم می‌کند.

شادی سیستم ایمنی‌تان را قوی می‌کند،طبق مطالعات، میزان شادی شما می‌تواند بر سیستم ایمنی‌تان اثر بگذارد و تعیین کند چقدر مستعد بیماری باشید.

شادی کمک می‌کند استرس‌تان راکاهش دهیداحساسات مثبتی چون شادی موجب ترشح هورمون اندورفین، دوپامین و سروتونین می‌شوند.این هورمون‌ها در بهتر شدن خلق و خوی بینهایت مؤثرند و کمک می‌کنند اثرات منفی استرس خنثی شوند.

شادی عمرتان را طولانی می‌کند

پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند میان شاد بودن و داشتن عمر طولانی ارتباط وجود دارد.وضعیت روحی و هیجانی افراد تأثیر پررنگی بر طول عمر آن‌ها دارد...

دختران چادری نما و پسران مذهبی نما

دختران چادری نما و پسران مذهبی نما

شاید واقعا قصد اولیه این افراد حمایت از حجاب باشد اما رفته رفته "پسندیدم" گفتن های افراد مذکر آن ها را در جهت نشر دوباره عکس ها ترغیب می کند. به راستی نقش جوانان به ظاهر مذهبی در رونق گرفتن این اتفاق چیست؟

حیا به پوشش روح می دمد. اگر کسی پوشش مناسب داشته باشد اما حیا وجود نداشته باشد مانند فرد مذهبی است که بی جان و بدون اثر گذاری گوشه ای به خواب یا حتی مرگ رفته است.

متاسفانه چند وقتی است کمپین‌های مدعی ترویج حجاب با برچسب «#اسلام»، «#زن مسلمان» و «#حجاب زیبا» اقدام به جذب و تشویق دختران محجبه برای انتشار تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند؛ تصاویری که قرار است برای ترویج اسلام و پوشش زن مسلمان در مقابل نگاه نامحرمان قرار گیرد. اما دیدگاه اسلام در این زمینه چیست؟!

قرآن کریم، زن و مرد مومن را به کم نگریستن مأمور ساخته است: «قل للمومنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکى‏ لهم ان الله خبیر بما یصنعون؛ به مردان با ایمان بگو: دیده فرونهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ زیرا خدا به آنچه می‌کنند، آگاه است». سوره نور-آیه30

در این بین علاوه بر اشتباهی که توسط بعضی از خواهران عزیز صورت می گیرد.

برادران به ظاهر مذهبی نیز گرفتار توطئه دوم می شوند و در کامنت های عجیب صورت و تیپ آن خواهر را ستایش می کنند. موضوعی که در نگاه اول باورکردنی نیست اما واقعیت دارد. روابطی که جهت نیفتادن به گناه با یک پسوند خواهر یا برادر شروع می شود. در آن از حدیث و شعر آیینی می گویند اما در باطن همان رابطه دو نامحرم است با شکلی ظاهرا شرعی. حرف هایی که خودمانی تر می شود و کم کم به رابطه ای وابسته کننده مبدل خواهد شد

در مورد ارتباط با نامحرم، از شمار زیادی از علما و مراجع تقلید استفتاء شده است که عموماً چنین پاسخ داده‌اند: «البته ارتباط در این فضا فی نفسه اشکالی ندارد، اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست» چون شیطان وعده داده است، بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد، دست برندارد.

به نظر می‌رسد پرداخت هر چه بیشتر و جامع‌تر به این موضوع از ضرورت‌های جامعه امروز، مخصوصاً در دانشگاه‌ها مدارس و محیط‌های مذهبی است، چرا‌ که با عباراتی نظیر اینکه‌ فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد و رعایت آداب برخورد حضوری را در آن لازم نمی‌دانند، یعنی آداب ارتباط با نامحرمی که در فضای حقیقی قائل هستیم، در فضای مجازی این آداب را نادیده می‌گیریم. باید سعی کنیم رفتار واقعی‌مان را ملاک قرار دهیم و رفتار مجازی‌مان بازتر از رفتاری که با محیط پیرامون خود داریم، نباشد.

ادامه دارد...

نوشته : ر . م( فرهنگی)

کرونا و شرایط و محدودیت‌های پیش‌آمده چقدر کم‌طاقتمان کرده!

کرونا و شرایط و محدودیت‌های پیش‌آمده چقدر کم‌طاقتمان کرده!

به تعاملات و رابطه‌هامان که عمیق نگاه کنی، مسلّم است که اکثرا کم طاقت شده‌ایم و بی‌حوصله، اکثرا زود رنج شده‌ایم و بی‌اعصاب، اکثرا زود از کوره در می‌رویم...

خواستم بنویسم که یادم بماند "سلامتی" فقط سلامت جسمی نیست! خواستم یادم بماند این داستان که تمام شد و از آن جان سالم به در بردم، روانم را بگیرم زیر نور، زخم‌هاش را پیدا کنم و دانه دانه و با ظرافت، مرهم بگذارم.

همه‌ی زخم‌ها که جسمی نیست! گاهی تحت یک شرایطی چنان زخمی روی روانت می‌نشیند که تا مدت‌ها آستانه‌ی تحملت کمتر از آنی می‌شود که هرچیزی را به دل نگیری و با هر حرفی نشکنی.

که پوست طاقت آدم‌ها نازک می‌شود گاهی. شاید از همین است که این‌روزها، از کنارمان رد می‌شوند و زخم می‌خوریم، که آنقدر پُریم که یا بی‌دلیل قضاوت می‌کنیم یا با کوچکترین قضاوتی بغض می‌کنیم و به هم می‌ریزیم. که خشم حاکم بر جامعه بیداد می‌کند، که آثاری از رنجش و دلخوری همه جا هست.

اخیرا هرکجا عبور کردم، آدم‌ها یا خنجر کلمات و قضاوت‌ها توی دستانشان بود، یا توی عمیق‌ترین لایه‌های احساسشان.

کمی مراعات هم را بکنیم، این روزها همه‌مان کم طاقت و زودرنج شده‌ایم، همه‌مان درست یا غلط، خوب یا بد، از خودمان تصور قربانی داریم، چرا که کار چندانی در مقابل اتفاقات و حوادثِ ناگزیرِ در حال وقوع از ما ساخته نیست.

کمی روی صبر و طاقت خودمان کار کنیم و مراقب رفتار و حرف‌هامان باشیم، دیگران هم مثل ما! همه‌مان زخمی و خسته و غمگینیم و دنبال سطر پایانیِ این ماجرا و ماجراهای تلخ می‌گردیم.

تمام می‌شود بالاخره، ولی تا آن موقع، بیشتر حواسمان به هم باشد. به دل‌های هم، به روانِ هم، به زخم‌های هم.

برای هم حالِ خوب و دلخوشی‌های ناب بسازیم، نه اندوه!

اوضاع که خوب شد، از این غل و زنجیر نامرئی که خلاص شدیم، می‌نشینیم و فکری به حال زخم‌های عمیقی که این مدت روی روانمان نشسته می‌کنیم.

زخم حوادث را گریز چندانی نیست، این زخم آدم‌ها به آدم‌هاست که شرایط را سخت‌تر می‌کند.

صبر و سازش و مهربانی را تمرین کنیم تا کمتر برنجیم و کمتر برنجانیم.

اوضاع خوب می‌شود

و زخم‌ها التیام پیدا خواهند کرد

این ماییم که باید رفیقِ روزهای سختِ هم باشیم،

این ماییم که باید شرایط را عوض کنیم، قبل از این‌که شرایط، ما را عوض کند.

وقتی فائزه هاشمی مرزهای وقاحت را جابجا می کند

وقتی فائزه هاشمی مرزهای وقاحت را جابجا می کند

فائزه هاشمی: حضرت محمد پول‌های حضرت خدیجه رو حروم کرده؛ چون حضرت اصلا کار اقتصادی نمی‌کرده، پیامبری می‌کرده!

او در روزهای اخیر هم مطالبی را در خصوص سپاه بیان کرده بود و خواستار تداوم تحریم ها علیه این نهاد شده بود.

فائزه چندی پیشتر هم تاسف خود را بابت عدم حضور ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا ابراز کرده و علت آن را سیاست و اقدامات خصمانه تر وی در قیاس با سایر روسای جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران عنوان کرده بود.

گرچه اظهارات این خانم واکنش ها و بازتاب های منفی به همراه داشته، اما نکته جالب ماجرا سکوت عجیب و سنگین خانواده مرحوم هاشمی در برابر اظهارات فائزه هاشمی است.

رهبر انصارالله: صلح، عنوانی برای مزدوری کشورهای سازشکار عربی است

https://s6.uupload.ir/files/%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1_fa5m.jpg

رهبر انصارالله: صلح، عنوانی برای مزدوری کشورهای سازشکار عربی است

رهبر جنبش انصارالله یمن گفت که امارات، بحرین جو عربستان، خواهان صلح و ثبات برای امت اسلامی نیستند، بلکه تأمین مالی فتنه را بر عهده دارند و با پول، رسانه و نفوذ سیاسی از آن حمایت می‌کنند.

صابرین نیوز↙

اختلاف عربستان و آمریکا شدت گرفت

https://s6.uupload.ir/files/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81_x9g.jpg

اختلاف عربستان و آمریکا شدت گرفت

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا بامداد چهارشنبه نوشت که اختلافات سیاسی میان واشنگتن و ریاض از زمان حمله روسیه به اوکراین عمیق‌تر شده است.وال استریت ژورنال به نقل از منابع آمریکایی و عربستانی اعلام کرد که خواسته کاخ سفید از عربستان این است که نفت خام بیشتری وارد بازار کند.

این دو مقام آمریکایی و عربستانی به وال استریت گفته‌اند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پیش از هر چیز به دنبال آن است که به عنوان حاکم فعلی و پادشاه آینده کشورش به رسمیت شناخته شود.

اخبار 20:30