ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
شبی فقط یک دقیقه کتاب بخوانیم
امروزه، در مدارس ما، این سؤال که یک کیلومتر چند متر است؟ براى معلمان و دانش آموزان سؤال به جا و حاوى اطلاعات جدیدى به حساب مى آید و این توهم ناشى از همان مسأله زبانى است. به نظر شما، اگر در انگلیس که همه مى دانند لغت kilo به معناى هزار است، بپرسند که یک کیلومتر چند متر است؟ سؤال مسخره و بى معنایى به نظر نمى آید؟! همانطور که اگر در ایران بپرسند هزار متر چند متر است؟ هر دو سؤال، نوعى توتولوژى است و حاوى هیچ اطلاعات واقعى از جهان نیست. این گونه سؤالات فقط به دلیل اختلاف زبان، خود را اطلاعات واقعى نشان مى دهند و از نظر لایب نیتز رهزن آموزش ها و پژوهش ها هستند. متأسفانه در اطلاعاتى که در نظام آموزشى مدارس ما تعلیم داده مى شود از این نمونه، فراوان وجود دارد...از این قبیل است انرژى سینتتیک که در لغت به معنى «انرژى جنبشى» است، و نیز اتم که در لغت به معناى «ناشکستنى» است...اما همین مطلب بسیار تحلیلى و شفاف به صورت مسأله اى کدر و ظاهراً حاوى اطلاعات براى فرزندان ما در مى آید.
برگرفته از کتاب "تاریخ فلسفه غرب" جلد دو
اثر استاد مصطفی ملکیان
zendegisalam