اهمیت توسل و دعا در ماه مبارک رمضان در کلام بهجت عارفان
ویژهنامه العبد (۶)؛
لذت طعام را صائمین مى دانند
در حدیث قدسى آمده است: «أَلصَّوْمُ لى وَ أَنَا أَجْزى بِهِ» روزه براى من است و من خود پاداش آن را مى دهم. (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص75)
یعنى خداوند متعال ثواب آن را بدون واسطه مى دهد، علاوه بر ثواب هایى که در کتاب و سنت ذکر شده است: «فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّآ أُخْفِىَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ» پس هیچ کس نمى داند که چه چشم روشنىهایى براى آنان مخفى شده است. یعنى قابل وصف و توصیف نیست.
در روایت است که: «لِلصّائِمِ فَرْحَتانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ» روزه دار دو خوشحالى دارد: «یکى هنگام افطار، و دیگرى هنگام دیدار پروردگار». (کافى، ج4، ص65)
درباره مقدار خوردن در روایات آمده است: «وقتى که گرسنه شدى، بخور.» (فقه الرضا، ص340) اگر انسان گرسنه باشد، نان خالى هم براى او لذیذ است، لذت طعام را صائمین مىدانند.
مطلوبیت ذاتی محاسبه
«ما باید اهل #محاسبه باشیم، هر چند اهل توبه نباشیم و تدارک نکنیم، خود محاسبه مطلوب است. اگر بدانیم فلان روز حسینى و فلان روز یزیدى هستیم، بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدى هستیم یا حسینى. سرانجام ممکن است روزى به خود بیاییم و بخواهیم تدارک کنیم».
اهمیت دعا و شرط استجابت آن
«آیا ما که در اسلحهسازى و تجهیزات نظامى از کفار عقبیم، باید در دعا هم مؤخّر باشیم؟! در روایات آمده است: «أَلُّدعآءُ سِلاحُ الْمُؤْمِنِ» و در بعضى دعاها داریم: «أَلّلهُمُّ، إِنَّکَ أَقْرَبُ مَنْ دُعِىَ؛ خدایا، تو نزدیکترین کسى هستى که مى توان از او چیزى خواست»؛ یعنى خدا قریب و مجیب است».
«استجابت دعا شرطش توبه است. اگر شرایط دعا جمع باشد، #استجابت دعا حتمى خواهد بود. البته استجابت به این معنا نیست که تا دعا کردیم فوراً نتیجهاش را ببینیم، بلکه گاهى استجابت بعد از دعاى خاص خالص و مُخلَص مىشود که جزو اخیر علت تامه است. ما باید دعا کنیم تا توفیق حال دعا را پیدا کنیم».
HawzahNews
خبرگزاریحوزه
جمعیت الوفاق بحرین با صدور بیانیهای اعلام کرد در سایه سکوت جوامع بینالمللی، محاصره خصمانه منطقه الدراز و محل سکونت شیخ عیسی قاسم، بازداشت خانگی این عالم بزرگ 700 روزه شد.
https://eitaa.com/irinn_channel
به سلامتی مامانم که هر وقت بهش میگم مامااااان!
میگه : درد...!
به سلامتی بابام که هروقت بهش میگم باباااااا!
میگه : من بابای تو نیستم...
من موندم اینا از کجامیفهمن من دراون لحظه پول میخوام ؟؟!
اه...
برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف چه باید کرد؟ آیا راه حل اجبار حکومتی است؟
پاسخ:
بی شک راه حل اصلی اقدامات فرهنگی است اما ادله ای نیز برای استفاده از اجبار حکومتی در موقع مقتضی وجود دارد.
برخی راه حل های خوب را می توان به صورت زیر اشاره کرد:
تبیین عقلانی بودن و مفید بودن حجاب
مبارزه با فساد و تبعیض و فقر در جامعه
کوتاه نمودن مدت زمان دوران اخذ مدرک فوق لیسانس و سربازی به ۲۳ سالگی
ایجاد اشتغال و تسهیلات در امر ازدواج جوانان
نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان
کوتاه نمودن دوران خدمت سربازی
کمک در دستیابی سریع تر جوانان به هویت خویش
پیشرفت و تعالی کشور با تولید فکر
خودباوری
ریشه های هفتگانه بدحجابی
(از نگاه دکتر رحیم پور ازغدی):
الف) جو زدگی
ب) فساد اخلاقی
ج) تنبلی
و) تربیت غلط خانوادگی
ه) سیاسی (لجبازی)
ن) شوهریابی
طبعا برای برطرف کردن هر یک از علل بدحجابی باید نسخه ای جداگانه بپیچیم و نباید یکسان برخورد کنیم.
ادله قائلین به الزام حکومتی حجاب:
الف)سیره عقلا بر جلوگیری از اختلال نظام و استیفای مصالح است.
ب) اطلاقات ادله احکام فردی و اجتماعی دین بر اجرا است یعنی غرض خدا از نزول احکام اجرای آن هاست.
ج) ادله نهی از منکر که یکی از مراتب آن نهی عملی است.
و) اصل فقهی: کل من خالف الشرع فعلیه حدّ او تعزیر.
شبهه
Clad_girls
دروغی که روزه را باطل میکند
چند نکته در مورد دروغ بستن به خدا و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
دروغ گفتن گناه است ولی روزه را باطل نمیکند. تنها دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه و حضرت زهرا سلامالله علیهم اجمعین است که علاوه بر گناه داشتن روزه را نیز باطل می کند.
در مورد دروغ بستن به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، فرقی بین گفتار ، نوشتاری، اشاره، نثر وشعر نیست؛ به هر صورت که باشد روزه را باطل میکند.
کسی که فکر میکرد جمله ای راست است بعد معلوم شد دروغ بوده یا این که دروغی را که دیگری بسته از قول او نقل کند(بگوید فلانی چنین گفته) روزهاش باطل نیست.
اشتباه تلاوت کردن قرآن از روی سهو، دروغ بستن به خدا محسوب نمیشود.
در اینکه آیا دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه و حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین کفاره دارد یا نه ، سه نظریه در بین فقها وجود دارد:
الف: کفاره ندارد وفقط گناه کرده و روزه آن روز را باید قضا کند.
ب: کفاره تخییر دارد یعنی علاوه بر قضا باید یا شصت روز روزه بگیرد یا شصت فقیر را اطعام نماید و یا یک بنده در راه خدا آزاد نماید.
ج: کفاره جمع دارد یعنی هم باید شصت روز روزه بگیرد و هم شصت فقیر را اطعام نماید و هم یک بنده در راه خدا آزاد کند.
پس در این مورد باید به رساله مراجع تقلید مراجعه شود.
yon.ir/zpmE9
گفتوگوی خواندنی با روحانی روشندل؛
روحانی نابینایی که ساواک را کلافه کرد
تالیف ۱۱ عنوان کتاب در عین نابینایی
http://hawzahnews.com/detail/News/450879
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از جذب ۱۷ هزارو 300 نیرو در دوره های مختلف تحصیلی در آزمون استخدامی امسال خبر داد.
شرح
goo.gl/xfYs5X
نگاه
irmoen
امام رضا (علیه السلام) :
ما بین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ، ملائکه الهی ارزاق انسان ها را سهمیه بندی مےنمایند هرکس در این زمان بخوابد
غافل و محروم خواهد شد.
وسائل الشّیعة،ج۶،ص۴۹۷
alabd110