ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
بی پولی یا شکاف طبقاتی یا هردو؟
نجات بهرامی
مدارس غیردولتی در ابتدا با ادعای برقراری عدالت آموزشی و کمک به افزایش پوشش تحصیلی تاسیس شدند. به این ترتیب که با رفتن عده ای از دانش آموزان به این مدارس، امکانات و صندلی های بیشتری برای اختصاص به دانش آموزان مناطق محروم آزاد می شود و دولت ها می تواند خدمات بهتری در مدارس دولتی به مردم ارائه دهند. اما در عمل شاهد بودیم که همه دولتها در این زمینه به اصطلاح دبه در آوردند و همان امکانات و وضعیت سابق در مدارس دولتی تداوم پیدا کرد و به اندازه پوشش تحصیلی که مدارس غیردولتی ایجاد کردند، صرفه جویی شد اما پول آن به مدارس دولتی نرسید. اینجا مقصر معلوم است. در موضوع خرید خدمات آموزشی و مدارس حمایتی دوران وزارت علی اصغر فانی هم باز قصور دولت و جیب خالی دولت بود که طرحی خوب را با بن بست مواجه کرد. در آن طرح مدارس زیادی در حاشیه شهرها که اغلب با کمبود امکانات و فقدان معلم و ... مواجه بودند، بدون واگذاری املاک و اموال به بخش غیردولتی سپرده شد تا مدیریت آن را بر عهده بگیرند. دولت هم حدود یک سوم سرانه پرداختی که خود به هر دانش آموز اختصاص داده بود را به این موسسان داد تا با همان مقدار پول هم مدرسه را اداره کنند و هم معلم آزاد استخدام کنند. نگارنده به عنوان کسی که از این طرح دراستانهای متعدد کشور اعم از محروم و برخوردار بازدید به عمل آورد، به جرات می توانم ادعا کنم طرحی بسیار خوب بود که هم کیفیت آموزشی و هم امکانات مدارس را به شکل مناسبی مخصوصا در مناطق محروم ارتقا داده بود. نیروهای آزاد اغلب فارغ التحصیل دانشگاههای خوب با انگیزه ای عجیب کار می کردند و در مدارس حاشیه شهرها که پیش از این کلاس چند پایه با یک سرباز معلم اداره می شد و خبری از درس و مشق هم نبود، اینک برای هر پایه یک معلم وجود داشت و حتی در بسیاری از این مدارس دو یا سه دانش آموز به تنهایی در یک کلاس نشسته بودند و یک معلم اختصاصی داشتند. اما در نهایت چه اتفاقی افتاد؟ دولت که به خاطر این طرح یک سوم سرانه دانش آموزی را پرداخت می کرد و دو سوم دیگر آن را صرفه جویی کرده بود، بعد از مدتی کوتاه همان یک سوم را هم پرداخت نکرد و یا در پرداخت آن تعلل بسیار کرد. موسسانی که خود توان مالی داشتند، حقوق معلمان خود را تا مدتی پرداخت کردند اما بسیاری از آنان توان چنین کاری را نداشتند و بعد از یک سال آن انگیزه ها خاموش شد و این طرح تبدیل به معظلی برای آموزش و پرورش شد. در این مثال هم مشاهده کردیم که بخش خصوصی گناهی نداشت و مشکل از جای دیگری نشات گرفت.
متن کامل یادداشت در لینک زیر
bit.ly/2p657oY
اخبار_فرهنگیان
به جمع ما بپیوندید
https://t.me/joinchat/AAAAADvfe2Dn5htC7owXBg