ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
فهم دینی فاطمه(س) از حاکمیت و مردم نوشتاری از هادی سروش
حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش، استاد حوزه علمیه در نوشتاری با عنوان «فهم دینی فاطمه از حاکمیت و مردم» که دراختیار شفقنا قرار داده این گونه آورده است:
حاکمیت و مردم از گزاره های مهم دینی است که در طول تاریخ دین و دینداری بدان توجه شده و نظریات متفاوتی عرضه شده است.
در این بین نگاه حضرت فاطمه(س) به مقوله حاکمیت و مردم درخور توجه است .نگاه و فهم دینی حضرت زهرا(س) را باید در کلمات آن حضرت وخصوصا خطبه نورانیش جستجو کرد.
درخطبه فاطمیه چند محور مطرح است ؛
محور اول ؛ جایگاه امامت است .
در مورد جایگاه امامت در جامعه حضرت فاطمه(س) بر این باور دینی است که مردم و جامعه باید از امام بخواهند که قبول حاکمیت نماید .ایشان در این باور خود به سخن مهمی از پیامبر خدا(ص) استناد میکند که فرمود : مثل الامام مثل الکعبه اذ توتی و لاتاتی ؛ شانیت و ساختار وجودی کعبه چنین است که همگان به محضر او تشرف پیدا میکنند و او پیش کسی حاضر نمیشود. امام معصوم(ع) هم باید به محضرش رسید و درخواست قبول زعامت نماید .پس حاکم دینی حق اجبار به مردم برای پذیرش را ندارد.
محوریت دوم ؛ جامعه و مردم ، اصل هستند و همه چیز بر آن مدار است و اینکه این مردم هستند باید بخواهند .
سخن حضرت در خطبه این است که ؛ مردم مرکز سخن وحی هستند و مورد خطاب قرار دارند. انتم عبادالله نصب امره و نهیه و حمله دینه و وحیه و امناء الله علی انفسکم . نکته مهم این است که در نگاه فاطمه (س) مردم نه تنها امانت الهی هستند بلکه خود امین الله هستند و مسئولیت حفظ خویشتن را بر عهده دارند.
درنتیجه در نگاه دینی حضرت زهرا(س) نسبت به جامعه بحث فرمانبری و گوش به فرمان بودن و رعیت بودن و آقا بالاسر داشتن مطرح نیست .
ادامهدارد