و
مریدان دیوانه
آورده اند که روزی مریدان دربیابانی می رفتند به ناگاه درخشش سکه ای روی زمین توجه آنان را به خودجلب کردچون بسوی سکه هجوم بردند به ناگاه چاهی زیرپایشان بازشدوجملگی درآن سقوط کردندچون به هوش آمدند خودرادرخانه ابوجارچی بسته شده به تخت یافتندپس داد وفریادکردندتاابنکه ابن جیم بیامدچون ابن جیم واردشدخنده ای کرد وگفت:می دانم که برایتان سوال است که چرا برراه شما دام نهادم واکنون برتخت بستم تان مریدان از دیدن علم وکرامت ابن جیم نعره هازدندلیکن چون به تخت بسته بودندنتوانستند جامه بدرند.پیرنا ادامه دادوگفت:ای یاران من آگاه باشیدکه وزیربهداشت گفته:درشرایطی هستیم که باکمبود40هزارتخت روانپزشکی درکشورمواجهیم ودرعهده دولت هم نیست این تعدادتخت را ایجادکند.مریدان بانک زدند:ای خفن خب بتوچه؟!ابوجارچی گفت:وزیرهمچنین گفته:ازبخش خصوصی درخواست داریم برای احداث بیمارستان های روانپزشکی نیازی جدی است اقدام کنند وماازآنها خریدخدمت خواهیم کردمن نیزشما دیوانه گان را به تخت بسته ام تاازدولت پولی بستانم مریدان برحال خودبسیارگریستند وگفتند:گفتند:یااستاد لیکن ما روانپریش نباشیم.ابن جیم فکری کرد وگفت می دانم ولی درسودش باهم فیفتی فیفتی مریدان چون این حکمت بشنیدندنعره ها زدند وگفتند:که به خدا ازما دیوانه تر دراین بلادنباشدواین ازکرامات ابن جیم بود
هفته نامه جیم روزنامه خراسان
احکام
اموال مساجد وحسینیه ها
اموال وقفی را نمی توان ازمحل وقف به جای دیگربردویاآن رافروخت حال اگر وقف بودن مالی مشخص باشد که جای شک وشبهه ای نیست اما اگر مالی بدون خواندن صیغه وقف درمسجدیاحسنیه گذاشته شوددراینکه این مال وقف محسوب می شود یانه بایدگفت به فتوی حضرت آیت ا...خامنه ای ،وقف معاطاتی(بدون خواندن صیغه وقف)هم صحیح است ازاین رو اموالی که خیران بدون خواندن صیغه وقف درمساجد ویاحسنیه ها می گذارند اگربه نیت وقف گذاشته باشندوقف به حساب می آیدبراین اساس معظم له دراستفتایی دراین باره چنین فتوا می دهند
سوال: بعضی ازخیرین وسایلی رادرمسجد یاحسینیه می گذارندبدون عنوان وقف که اضافه برنیاز است (مانند فرش)آیامی توان این وسایل را فروخته وپولش را صرف نیازمندی های همان مکان کرد؟
جواب:اگرصاحبان وسایل آنها را وقف کرده اند قابل فروش وتبدیل نیستند وچنانچه درآن مسجد وحسینیه قابل استفاده نیست به مساجد وحسینیه های دیگر که استفاده می کنند بایدمنتقل شوندواگروقف نکرده اند بااجازه صاحبان آنهامی توانند آنها را تغییر یا تبدیل یافروخت
واژه شناسی
جواهر
(جواهر)جمع(جوهر)و(جوهر)عربی شده گوهراست گوهریعنی سنگ گرانبهاوارزشمنداست ودرزبان عربی گوهرتبدیل به جوهر و سپس جواهرشد واژه انگلیسی Jeweiry نیزازهمین ریشه است
برگرفته از کتاب(ریشه یابی واژگان)اثرعادل اشکبوس
خاطرات مدرسه
دلم واسه
اول دبستانم تنگ شده
که وقتی تنها یه گوشه ی حیاط مدرسه وایسادیم
یه نفر میاد و بهت میگه با من دوست میشی؟
پیامبران
دروغین
مشهورترین پیامبران دروغین بعد از رحلت پیامبر(ص)چه کسانی بودند؟
پاسخ: مدعیان دروغین نبوت که اواخر عمر پیامبر یا بعد از رحلت حضرت در حجاز ظهور
نمودند و در زمان ابوبکر با آنان جنگ هایی هم صورت گرفت چهار نفر بودند:
1. اسود عنسی:
یکی اسود عنسی در میان قبایل مذحج و کنده که سال های درازی رهبری دینی قبیله خودرا
به دوش داشت.
2. طلیحه کذّاب:
یکی از پیامبران دروغین، طلیحه کذاب بود، طلیحه در طایفه بنی اسدبن خُزَیمه در نجد
زندگی می کرد، در همان جا ادعای پیامبری خود را مطرح کرد.برخی از قبائل هم پیمان
بنی اَسد هم به او پیوستند. از جمله قبیله طیّ که ریاست آن را عدیّ بن حاتم بر
عهده داشت. البته عدیّ بن حاتم بر اسلام خود باقی بود وکمک های شایانی به لشگر
اسلام کرد.
3. سجاح بنت حارث بن سُوَید:
یکی دیگر از پیامبران دروغین زنی از قبیله بنی تَغـلِب بود. این زن شبیه کاهنان
عرب، سخنان سجع دار می گفت. پیروانی را دور خود جمع کرد و به سمت یمامه لشگر کشید
و قصد تصرف آن جا را کرد و این در حالی بود که در یمامه شخص دیگری به نام مسلیمه ،
ادعای نبوت می کرد. در نهایت این دو پیغمبر دروغین با یکدیگر ازدواج کردند. سجاح
وقتی دید کسب و کار نبوت به خوبی پیش نمی رود. مسلمانی را پیش گرفت وتا زمان سلطنت
معاویه زنده بود.
4. مسیلمه کذاب:
مسیلمه کذاب در اواخر عمر رسول خدا(ص) ادعای نبوت کرده بود و پیامبر قصد داشت. شر
او را دفع کند اما عمر حضرت کفاف نداد. مسیلمه در یمامه دارای قدرت و شوکتی شده
بود، طرفداران بسیاری داشت، گروهی از بنی تمیم هم از او حمایت می کردند. در نبردی
بین سپاه اسلام و سپاه مسیلمه، او کشته شد.
پی نوشت:
http://www.tarikheslam.com/index.php1.
محمد مهدی توکلی،محمد پیامبر خدا
، وقایع سال دهم.
جعفر سبحانی، فروغ ابدیت، ج2 -1، ص481 به بعد.