اندرحکایت ابوجارچی

اندرحکایت ابوجارچی

و

مریدان دیوانه

آورده اند که روزی مریدان دربیابانی می رفتند به ناگاه درخشش سکه ای روی زمین توجه آنان را به خودجلب کردچون بسوی سکه هجوم بردند به ناگاه چاهی زیرپایشان بازشدوجملگی درآن سقوط کردندچون به هوش آمدند خودرادرخانه ابوجارچی بسته شده به تخت یافتندپس داد وفریادکردندتاابنکه ابن جیم بیامدچون ابن جیم واردشدخنده ای کرد وگفت:می دانم که برایتان سوال است که چرا برراه شما دام نهادم واکنون برتخت بستم تان مریدان از دیدن علم وکرامت ابن جیم نعره هازدندلیکن چون به تخت بسته بودندنتوانستند جامه بدرند.پیرنا ادامه دادوگفت:ای یاران من آگاه باشیدکه وزیربهداشت گفته:درشرایطی هستیم که باکمبود40هزارتخت روانپزشکی درکشورمواجهیم ودرعهده دولت هم نیست این تعدادتخت را ایجادکند.مریدان بانک زدند:ای خفن خب بتوچه؟!ابوجارچی گفت:وزیرهمچنین گفته:ازبخش خصوصی درخواست داریم برای احداث بیمارستان های روانپزشکی نیازی جدی است اقدام کنند وماازآنها خریدخدمت خواهیم کردمن نیزشما دیوانه گان را به تخت بسته ام تاازدولت پولی بستانم مریدان برحال خودبسیارگریستند وگفتند:گفتند:یااستاد لیکن ما روانپریش نباشیم.ابن جیم  فکری کرد وگفت می دانم ولی درسودش باهم فیفتی فیفتی مریدان چون این حکمت بشنیدندنعره ها زدند وگفتند:که به خدا ازما دیوانه تر دراین بلادنباشدواین ازکرامات ابن جیم بود

هفته نامه جیم روزنامه خراسان

احکام

احکام

اموال مساجد وحسینیه ها

اموال وقفی را نمی توان ازمحل وقف به جای دیگربردویاآن رافروخت حال اگر وقف بودن مالی مشخص باشد که جای شک وشبهه ای نیست اما اگر مالی بدون خواندن صیغه وقف درمسجدیاحسنیه گذاشته شوددراینکه این مال وقف محسوب می شود یانه بایدگفت به فتوی حضرت آیت ا...خامنه ای ،وقف معاطاتی(بدون خواندن صیغه وقف)هم صحیح است ازاین رو اموالی که خیران بدون خواندن صیغه وقف درمساجد ویاحسنیه ها می گذارند اگربه نیت وقف گذاشته باشندوقف به حساب می آیدبراین اساس معظم له دراستفتایی دراین باره چنین فتوا می دهند

سوال: بعضی ازخیرین وسایلی رادرمسجد یاحسینیه می گذارندبدون عنوان وقف که اضافه برنیاز است (مانند فرش)آیامی توان این وسایل را فروخته وپولش را صرف نیازمندی های همان مکان کرد؟

جواب:اگرصاحبان وسایل آنها را وقف کرده اند قابل فروش وتبدیل نیستند وچنانچه درآن مسجد وحسینیه قابل استفاده نیست به مساجد وحسینیه های دیگر که استفاده می کنند بایدمنتقل شوندواگروقف نکرده اند بااجازه صاحبان آنهامی توانند آنها را تغییر یا تبدیل یافروخت

واژه شناسی

واژه شناسی

جواهر

(جواهر)جمع(جوهر)و(جوهر)عربی شده گوهراست گوهریعنی سنگ گرانبهاوارزشمنداست ودرزبان عربی گوهرتبدیل به جوهر و سپس جواهرشد واژه انگلیسی Jeweiry  نیزازهمین ریشه است

برگرفته از کتاب(ریشه یابی واژگان)اثرعادل اشکبوس

 

خاطرات مدرسه

خاطرات مدرسه

دلم واسه اول دبستانم تنگ شده
که وقتی تنها یه گوشه ی حیاط مدرسه وایسادیم
یه نفر میاد و بهت میگه با من دوست میشی؟

پیامبران دروغین

پیامبران دروغین    
مشهورترین پیامبران دروغین بعد از رحلت پیامبر(ص)چه کسانی بودند؟
پاسخ: مدعیان دروغین نبوت که اواخر عمر پیامبر یا بعد از رحلت حضرت در حجاز ظهور نمودند و در زمان ابوبکر با آنان جنگ هایی هم صورت گرفت چهار نفر بودند:
1. اسود عنسی:
یکی اسود عنسی در میان قبایل مذحج و کنده که سال های درازی رهبری دینی قبیله خودرا به دوش داشت.
2. طلیحه کذّاب:
یکی از پیامبران دروغین، طلیحه کذاب بود، طلیحه در طایفه بنی اسدبن خُزَیمه در نجد زندگی می کرد، در همان جا ادعای پیامبری خود را مطرح کرد.برخی از قبائل هم پیمان بنی اَسد هم به او پیوستند. از جمله قبیله طیّ که ریاست آن را عدیّ بن حاتم بر عهده داشت. البته عدیّ بن حاتم بر اسلام خود باقی بود وکمک های شایانی به لشگر اسلام کرد.
3. سجاح بنت حارث بن سُوَید:
یکی دیگر از پیامبران دروغین زنی از قبیله بنی تَغـلِب بود. این زن شبیه کاهنان عرب، سخنان سجع دار می گفت. پیروانی را دور خود جمع کرد و به سمت یمامه لشگر کشید و قصد تصرف آن جا را کرد و این در حالی بود که در یمامه شخص دیگری به نام مسلیمه ، ادعای نبوت می کرد. در نهایت این دو پیغمبر دروغین با یکدیگر ازدواج کردند. سجاح وقتی دید کسب و کار نبوت به خوبی پیش نمی رود. مسلمانی را پیش گرفت وتا زمان سلطنت معاویه زنده بود.
4. مسیلمه کذاب:
مسیلمه کذاب در اواخر عمر رسول خدا(ص) ادعای نبوت کرده بود و پیامبر قصد داشت. شر او را دفع کند اما عمر حضرت کفاف نداد. مسیلمه در یمامه دارای قدرت و شوکتی شده بود، طرفداران بسیاری داشت، گروهی از بنی تمیم هم از او حمایت می کردند. در نبردی بین سپاه اسلام و سپاه مسیلمه، او کشته شد.
پی نوشت:
http://www.tarikheslam.com/index.php1.
محمد مهدی توکلی،محمد
پیامبر خدا ، وقایع سال دهم.
جعفر سبحانی، فروغ ابدیت، ج2 -1، ص481 به بعد.

فرمول کارمزد مشاوران املاک

فرمول کارمزد مشاوران املاک
وقتی می‌خواهید خانه‌ای را خرید و فروش یا اجاره کنید، مشاوران املاک از شما کارمزدی دریافت می‌کنند که اصطلاحا به آن حق‌کمیسیون می‌گویند. بسیاری از مستاجران یا معامله‌گران بازار مسکن از نرخ‌های متفاوت و گاه سلیقه‌ای کارمزد بنگاه‌داران شاکی هستند و نمی‌دانند مبنای دقیق تعیین این نوع کارمزد چیست؟

به گزارش شهروند، براساس مصوبه ٧/٤/٧٩ وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارمزد بنگاه‌های املاک قانونمند شد. این مصوبه اجازه دریافت هر نوع کارمزد سلیقه‌ای را از بنگاه‌داران سلب و برای آنها فرمولی تعیین کرد تا بر مبنای آن کارمزد خود را محاسبه کنند.

این فرمول برای اجاره و خرید و فروش مسکن متفاوت است و خوب است که بدانید معادلات آن برای هر استان و شهرستان نیز منحصربه‌فرد است. این موضوع به آن معناست که مثلا بنگاه‌داران شیرازی حق ندارند به اندازه تهرانی‌ها کارمزد بگیرند یا مشاور املاکی که در شهرستان کوچکتری مانند آبیک‌قزوین فعالیت می‌کند، نمی‌تواند مبنای تعیین کارمزدهای خود را فرمول بنگاه‌داران شهرهای بزرگتر قرار دهد، بنابراین افرادی که قصد دارند درسایر استان‌ها و شهرهایی جز تهران، ملکی خریداری کنند یا به فروش برسانند باید از نرخ‌های مصوب اتحادیه مشاوران املاک شهر موردنظرشان مطلع شوند. کافی است به پایگاه اینترنتی اتحادیه مشاوران املاک همان شهرستان مراجعه کنید یا به صورت تلفنی، از آن اتحادیه میزان حق کمیسیون قانونی شهر مورد نظرتان را بپرسید. این موضوع تنها درباره معاملات خرید و فروش صدق می‌کند. میزان حق‌کمیسیونی که باید بابت اجاره‌خانه بپردازید، تابع فرمول کشوری است. 

حق‌کمیسیون مصوب خرید و فروش ملک  برای تهرانی‌ها
١-برای معاملات املاک تا ٣٠‌میلیون‌تومان: از هر طرف معامله نیم‌درصد ارزش ملک

٢- برای معاملات املاک بیشتر از ٣٠‌میلیون و تا ٥٠‌میلیون‌تومان:  نیم‌درصد برای ٣٠‌میلیون تومان اول + ٧٥ صدم ‌درصد برای مازاد آن. یعنی اگر شما خانه‌ای خریدید که ٣١‌میلیون‌تومان قیمت داشت، برای ٣٠‌میلیون آن نیم‌درصد + ٧٥ صدم‌درصد یک‌میلیون‌تومان باقیمانده، باید حق کمیسیون بدهید. 

٣- برای معاملات املاک بیشتر از ٥٠‌ میلیون و تا ١٠٠‌میلیون‌تومان: برای ٣٠‌میلیون اول نیم‌درصد + ٧٥صدم‌درصد مازاد آن تا ٥٠‌میلیون تومان + نیم‌صدم‌درصد برای مازاد آن. با این حساب فرمول حق‌کمیسیون برای یک خانه ٥١‌میلیون‌تومانی این است نیم‌درصد برای ٣٠‌میلیون اول+ ٧٥صدم‌درصد برای ٢٠‌میلیون آن+ نیم‌درصد برای یک‌میلیون‌تومان باقیمانده

٤- برای معاملات املاک بیش از ١٠٠‌میلیون‌تومان: برای ١٠٠‌میلیون‌تومان آن طبق بند‌های ١ و ٢ و ٣ و برای مازاد آن میزان ٢٥صدم ‌درصد به‌عنوان کارمزد از هر طرف معامله گرفته می‌شود. 

حق‌کمیسیون اجاره و رهن برای تمام استان‌ها
برای محاسبه حق‌کمیسیون رهن و اجاره‌خانه، ارزش اجاره یک‌ماه آن خانه را درنظر می‌گیرند و به اندازه یک‌چهارم آن حق‌کمیسیون از هرکدام از طرفین یعنی مالک و مستاجر دریافت می‌کنند. برای تعیین ارزش اجاره یک خانه به این صورت عمل می‌کنند: هر یک‌میلیون تومان رهن خانه معادل ٣٠‌هزارتومان اجاره ماهانه است. به این ترتیب خانه‌ای که با قیمت ١٠‌میلیون‌تومان رهن و ٣٠٠‌ هزارتومان اجاره ماهانه، معامله شده است ارزش اجاره‌ای معادل ٦٠٠‌ هزارتومان دارد.

اگر بخواهیم یک‌چهارم ٦٠٠‌ هزارتومان اجاره را محاسبه کنیم، نرخ کارمزد بنگاه‌دار ١٥٠‌ هزارتومان می‌شود. به این ترتیب مالک باید ١٥٠‌هزارتومان و مستاجر نیز به همین اندازه به بنگاه‌دار پرداخت کند. 

اگر خانه را خودمان پیدا کرده باشیم
این حق‌کمیسیون‌ها در شرایطی پرداخت می‌شود که بنگاه‌دار خانه موردمعامله را به خریدار یا مستاجر معرفی کرده باشد. در غیراین صورت آنها تنها می‌توانند از شما کارمزد نوشتن قرارداد را دریافت کنند که معمولا به اندازه نصف مبلغ حق‌کمیسیون است.