حضرت زهرا
داد از این درد که اُفتاده به جانم ای داد
"من زمین خورده ترین مردِ جهانم " ای داد
من جوانم تو جوان پیر شدی پیر شدم
زود میاُفتد از این غم ضربانم ای داد
نوزده سالگیات قسمت ما حیف نشد
چشم خوردیم من و تازه جوانم ای داد
من که لب دوختم اما جگرم را چه کنم
میشود تا دو سه خط روضه بخوانم : ای داد
همهی شهر به اُفتادنمان خندیدند
همه دیدند که پاشید تَوانم ای داد
هفت جای بدنت تا در مسجد بشکست
و نمیشد به تو خود را برسانم ای داد
همه گفتند علی بود و زنش را کُشتند
من جگر سوخته از زخمِ زبانم ای داد
درِ خیبر ، صفِ دشمن همه هیچ.. این غم را
نتوانم نتوانم نتوانم ای داد
[درآرزوی کربلا. گناه یعنی دور شدن از مهدی عج]
«از حضرت زهرا(س) چه می آموزیم؟»؛ حضرت زهرا(س) برای ساخت جامعه بدون فاصله طبقاتی تلاش کرد؛ آیت الله عرب درگفت وگو با شفقنا
اشکهایی برای آینده
استاد دروس خارج حوزه علمیه آینده نگری را یکی از ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها دانست و گفت: تعبیرهای متفاوتی از گریه های حضرت زهرا سلام الله علیها دارند و برخی از او به اولین شهیده راه ولایت تعبیر می کنند. اینها خیال می کنند که ولایت همین ولایت ظاهری است که در سقیفه جمع شدند و حکومت را گرفتند. بله؛ این هم مهم است. اما آنچه که حضرت برای آن گریه می کند این است که با کودتای سقیفه در آینده، مردم را از مرجعیت علمی و معرفتی اهل بیت محروم کردند. نه اینکه از مسئولیت سیاسی محروم کردند. خیلی مهم است که مسئولیت سیاسی در دست علی علیه السلام باشد اما این مسئولیت وقتی ارزشمند است که وسیله ابطال باطل و احقاق حق باشد.
وی افزود: وقتی حضرت علی(ع) برای چندمین بار کفش وصله کرده خود را وصله می کرد، پرسید این کفش چقدر ارزش دارد؟ گفتند هیچ؛ حضرت سوگند می خورد و می گوید والله حکومت و حکمرانی بر شما کم ارزشتر از این کفش چند بار وصله خورده است؛ مگر اینکه حکومت ابزاری باشد برای احقاق حق و اضاله و از بین بردن باطل.
گریه های حضرت زهرا(س) برای سلب سیاست ظاهری از علی علیه السلام نیست. او بسیار وسیع تر فکر می کرده و مسائل آینده را می دیده و می دانسته در این دگرگونی غدیر تا سقیفه چه مصیبتهایی بر مسلمانان و انسانها روا داشته خواهد شد.
این متن ادامه دارد:
https://fa.shafaqna.com/news/1081637/
خبرگزاری بین المللی شفقنا
سخنان حکیمانه امام علی (ع) شما را بیاد چی می اندازد
امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند :
سه عامل اغتشاش در حکومت وجود دارد که هر سه مورد آن به مسئولین و خواص جامعه برمیگردد ؛
اول سبک و سطح زندگی مسئولان است که امام علی(ع) در خطبه ۲۰۹ میفرماید : زمانی که مسئولین از حد ضعفای جامعه بالاتر زندگی کنند، مردم طغیان خواهند کرد، زیرا اختلاف طبقاتی میان مردم با مردم قابل تحمل است اما میان مردم و مسئولین غیرقابل تحمل است.
دومین عامل، آن است که الگوی مالیات با الگوی غیرمومنانه و غیر رحمانی محاسبه شود، بهطورمثال در یک سال، تولیدکننده به هر دلیلی ضرر میکند و یا کشاورز به دلیل خشکسالی خسارت میبیند و محصول ندارد که حضرت امیر(ع) در نامه ۵۳ به مالک اشتر میفرماید: باید پیشدستی کنی و در این مواقع اینقدر مالیات را پایین آوری که زندگیاش با پارسال تفاوتی نکند و میفرماید: اگر چنین کردی، خسارت دولت نیست، بلکه سرمایهگذاری است و دو فایده دارد، اول اینکه به مردم اطمینان میدهی زیرا مردم احسان دولت را دیدند و اغتشاش نمیکنند و دوم اینکه این مردم به تو اعتماد میکنند و اگر مشکلی رخ دهد، حمایت خواهند کرد.
سومین مورد از علل اغتشاش و شورش در دیدگاه امام علی(ع) ورود اطرافیان و خویشاوندان مسئولین به حوزه حکومت و کار اقتصادی است.در بخشی از نامه ۵۳ ایشان میفرماید: بدانید که نزدیکان مسئولان خودخواه و چپاولگر هستند و در معاملات انصاف ندارند، ریشه ستمگری آنان را خشک کن و به هیچ یک از اطرافیانت زمینی واگذار نکن.
loulemancity
حضرت زهرا(س) خود را فدایی امیرالمومنین علی(ع) قرار داد/ زهرا(س) برای حفاظت از حضرت علی(ع) حرکت کردند؛ متن سخنرانی آیت الله یوسفی غروی در حسینیه شفقنا
شفقنا- آیت الله یوسفی غروی، کارشناس برجسته تاریخ اسلام بر طبق روایات و اسناد معتبر به برخی از حوادث رخ داده پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و نحوه به شهادت رسیدن حضرت زهرا(س) اشاره و تأکید کرد: عمده درسی به دست می آوریم، این است که حضرت زهرا(س) خود را فدایی امیرالمومنین علی(ع) قرار داد.
مرحوم شیخ مفید(متوفی ۴۱۳ هجری) در کتاب «الإرشاد» خویش اکثر قریب به اتفاق اخبار مرحوم شیخ کلینی را با اضافاتی و در واقع کامل تر آورده اند. ایشان در این کتاب در قسمت مربوط به حضرت زهرا(س) تعبیر کرده است که آب غسل کفن پیامبر اکرم(ص) هنوز خشک نشده بود که امتش ظلم و ستم بر اهل بیت(ع) ایشان را آغاز کردند. منظورشان غصب خلافت است که در همان سایبان بنی ساعده جمع شدند و بر خلاف تأکیدات پیامبر اکرم(ص) خلافت را برای شخص دیگری ثبت کردند و با او بیعت کردند و این آغاز ظلم و ستم بر اهل بیت(ع) بعد از وفات پیامبر اکرم بود.
اما برخی گمان کردند که این جمله(آغاز ظلم و ستم بر اهل بیت پیامبر) مشتمل بر حمله به خانه حضرت هم بوده در صورتی که دلایلی دلالت می کند که حمله بر خانه امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) آن زمان نبوده بلکه بین رحلت پیامبر اکرم و ریختن بر خانه امیرالمومنین علی(ع) برای بُردن حضرت به مسجد پیامبر، برای وادار کردن به بیعت با خلیفه اول، فاصله ای شاید حدود دو ماه بوده است. چون حضرت علی(ع) طبعاً در آن بیعت حاضر نبودند و تا قبل از این جریان بیعت نکرده بودند و لذاست که به این کیفیت، حمله بر خانه حضرت علی(ع) شد.
نشانه اصلی این جریان یکی از آخرین وصایای موکد پیامبر(ص) مبنی بر بی جواب نماندن کشته شدگان جنگ موته بود.
این متن بصورت کامل:
https://fa.shafaqna.com/news/1081780/
خبرگزاری بین المللی شفقنا
شفقنا- روند کاهش نیروهای نظامی آمریکا در دو کشور عراق و افغانستان همچنان ادامه دارد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور در افغانستان و عراق به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافتهاند که این میزان، کمترین تعداد در دو دهه گذشته به شمار میرود. درحالیکه پنتاگون ابتدا با تصمیم ترامپ برای کاهش شدید تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در این دو کشور مخالفت میکرد اما درنهایت به کاهش نیروها تا ۱۵ ژانویه رضایت داد و اکنون نیروهای نظامی آمریکا که دههها است در عراق و افغانستان مستقر هستند درحال خروج از این دو کشور هستند.
https://fa.shafaqna.com/news/1081801/
خبرگزاری بین المللی شفقنا
وصیّت فراموششده
قال مولانا امیرالمؤمنین علیهالسلام:
إنَّ فاطِمَةَ بنتَ رسولِ الله صلی الله علیه و آله لَم تَزَل مَظلُومَةً، مِن حَقِّها مَمنوعَةٌ و عَن مِیراثِها مَدفوعَةٌ. لم تُحفَظ فیها وصیةُ رسولِ الله صلی الله علیه و آله و لا رَعی فیها حقُّهُ و لا حقُ اللهِ عزّوجل...
بهراستی که فاطمه سلاماللهعلیها همیشه مظلوم واقع شده و از حق خود بازداشته شد و از ارث خود بیبهره گردید. سفارش رسول خدا صلیاللهعلیه وآله در مورد او عمل نشد و حقّی که خدا و رسول او در مورد فاطمه سلاماللهعلیها داشتند، رعایت نگردید/دیدگاه شیعه
خبرگزاری بین المللی شفقنا