بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

ضیافتی در عرش

ضیافتی در عرش - ویژه نامه ازدواج پیامبر اکرم با حضرت خدیجه

ازدواج، یک پدیده مهم فردی و اجتماعی مهم است، به همین لحاظ در هر مکتب و مرامی برای این منظور امتیازات و ملاک های خاصّی وجود دارد و اما در اسلام، که دینی جهانی و برای سعادت تمام انسان ها، (مرد و زن) در تمام شئون زندگی برنامه دارد؛ برای همسر ایده آل امتیازاتی بیان گردیده که بعضی از آنها، زیربنایی و اصیل و غیر قابل چشم پوشی است و برخی، روبنایی و ظاهری است.

دین اسلام با در نظر گرفتن نیازهای فردی و اجتماعی انسان به امر تاثیر پذیری در وجود انسان اهمیت فراوانی داده تا آنجا که نقش مهمی در تربیت فردی و اجتماعی او دارد.

در این راستا خداوند در قرآن به معرفی اسوه های حسنه می پردازد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله احسن آن شمرده شده است.

پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله در حالی به خواستگاری حضرت خدیجه سلام الله علیها می رود که از نظر ظاهر، جوانی یتیم و فقیر است و حضرت خدیجه از بانوان ثروتمند مکه می باشد. اقدام پیامبر برای این ازدواج نه به خاطر ثروت خدیجه، بلکه به جهت فضیلت و شرافت و اخلاق نیکوی وی و پذیرش حضرت خدیجه پیامبر را به همسری به خاطر آینده نگری بی نظیر وی بود. زیرا حضرت خدیجه در آن عصر بدین صفات نیکو، مشهور بود؛ آن گونه که از خطبة عقد وی که ابوطالب آن را قرائت کرد، به خوبی مشهود است.

در حقیقت صفات و فضیلت‌های معنوی حضرت خدیجه بود که او را شایسته همسری برجسته ترین انسان عالم خلقت؛ نمود. پیوند مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه علیهاالسلام پیوندی الهی بود که در به ثمر رساندن رسالت عظیم و پرخطر پروردگار نقش عظیمی داشت و زمانی اتفاق افتاد که جهل و بت پرستی در شهر مکه رایج بود، خداوند نیز در سایه رحمت خویش در دل این دو زوج مهربان چنان محبتی ایجاد کرد که هرگز در این مسیر پر خطر، اندکی تزلزل و تردید بر خویشتن راه ندادند و استوار و محکم در این راه گام برداشتند. تا در پرتو این کوشش کم نظیر، انقلاب عظیم محمدی به ثمر بنشیند و آزادی، آزادمنشی و حقانیت رسالت الهی ثابت شده و ندای لا اله الا اللّه بر قلب های خفته تاریخ تقدیم گردد1.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت: 1) آ ب و آفتاب(ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله با حضرت خدیجه)

نرگس بیطرفان احسان شریعتی، نشریه گلبرگ ، شماره 50

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.