بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

شهید هادی یوسفی

http://s6.picofile.com/file/8228585176/95056267922036597464.jpg

شهید هادی یوسفی فرزند عزیزاله در مورخ 1337/8/4 در خانواده متدین و مذهبی شهر لولمان محله پیربست بدنیا آمد، ایشان جزء فعالان سیاسی بر ضد رژیم منحوس پهلوی به همراه چند تن از دوستان خود علی الخصوص سردار شهید عباس قنبری، سرهنگ پاسدار مهندس حسن عموئی، حسین باقری وابوطالب فرجپور در راه به ثمر رسیدن انقلاب فعالیت مستمری در این شهر و استان داشتند. مدرک تحصیلی ایشان دیپلم رشته ساختمان بوده و جزء جوانان خوشفکر و با بصیرت و انقلابی آنزمان بودند که در جلسات و تظاهرات انقلابی حضور گسترده داشتند با شروع جنگ تحمیلی به خدمت مقدس سربازی رفته و در مورخ 1361/1/3 در عین خوش یعنی سه روز از بهار 61 بهاری شدند و به خدمت مولایش حسین بن علی(ع) شرف حضور پیدا کردند.

مزار این شهید در تازآباد رشت کنار دیگر همرزمان شهیدش می باشد

(توصیه های پزشکی) اثرات وراثتی محیطی بی بیماری ام اس


اثرات وراثتی محیطی بی بیماری ام اس

مبتلایان به ام اس از قرار گرفتن در هوای خیلی سرد یا گرم پرهیز کنند

یک متخصص طب تسکینی با تاکید بر اهمیت درمان مبتلایان به ام اس توسط تیم پزشکی گفت: بیماران باید جهت مقابله با خستگی مفرط از قرار گرفتن در هوای خیلی گرم و سردپرهیز کنند. تغییر در سبک زندگی در کاهش عوارض بیماری بسیار موثر است

دکتر عبدالرحیم حزینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه سیر بیماری ام اس به گونه‌ای است که مکررا در حال عود و تسکین است

گفت: نیمی از بیماران در طول 10 سال وارد فاز پیشرونده ثانویه بیماری می‌شوند.

وی افزود: در گروه کمتری از بیماران (کمتر از 15 درصد) بیماری نسبت به زمان شروع در حال پیشرفت است.

این متخصص طب تسکینی یادآور شد: در جمعیت بیماران ام اس، تقریبا 20 تا 30 درصد مبتلایان فلج کامل یا نسبی را با پیشرفت بیماری تجربه می‌کنند.15 درصد وابسته به ویلچر و 5 درصد اختلال شناختی شدید دارند. در میان بیمارانی که شدیدا ناتوان می‌شوند فقط حدود 25 درصد به مدت 10 سال زنده می‌مانند. اگر زوال عصبی اتفاق بیفتد فاکتورهای تسریع کننده مانند عفونت باید به دقت مدنظر باشند

حزینی با بیان اینکه بی حرکتی از عوارض بیماری است، گفت: در صورت پیشرونده بودن بیماری به علت وجود ترکیبی از ضعف، اسپاسم، خستگی درد، اتاکسی مخچه‌ای و فقدان حس به خصوص هنگام راه رفتن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت درمان مبتلایان به ام اس توسط تیم پزشکی گفت: پیشگیری از افزایش روند بیماری باید توسط گروهی از پزشکان با تخصص‌های مختلف انجام شود. بی‌حرکتی ناچار بیمار را به سمت خستگی بارز می‌برد و منتهی به مشکلات متعددی می‌شود که نیاز به مداخله یک تیم جهت برطرف کردن و تسکین آنها را نشان می‌دهد

وی گفت: درد نوروپاتیک (دردهای مرتبط با اعصاب) که ممکن است اغلب به صورت دردی سوزشی در اندام‌های تحتانی باشد، معمولا با ضد دردهای اعصاب محیطی طبق پروتکل دردطب تسکینی درمان می‌شود.

حزینی با اشاره به اینکه درد عضلانی اسکلتی به ویژه درد ناحیه کمری در بیماران شایع است، گفت: این درد در نتیجه عواملی چون بی حرکتی طولانی مدت، وضعیت بد ایستادن نشستن و دراز کشیدن و همچنین راه رفتن‌های غیرطبیعی ناشی از اسپاسم بروز می‌کند

(توصیه های پزشکی) نـعـنــاع

نـعـنــاع
نعناع گیاهی است که تاکنون بیش از 33 گونه آن در جهان شناسایی شده است. بعضی از این‌گونه‌ها به صورت دارویی و بعضی به‌صورت خوراکی - دارویی مصرف می‌شوند. نمونه‌ای که به نام فارسی نعناع قمی، نعناع تبریزی یا نعناع خراسانی است با نام علمی منتا اپیکاتا شهرت داشته که دارای عطر و مزه مطبوعی است و اکثرا به صورت خوراکی مصرف می‌شود.
این نوع نعناع که به‌صورت تازه (سبزی خوراکی) یا خشک به میزان زیاد در ایران و جهان مورد مصرف قرار می گیرد، دارای خواص ضدنفخ، ضد درد، ضد اسپاسم، هضم‌کننده، تقویت‌کننده معده، ضدتهوع، ضدمیکروب و ضد اکسیدان است. به علاوه، از این نوع نعناع فرآورده‌ای دارویی به شکل قطره و به نام کارمینت تولید شده که دارای اثر قوی ضدنفخ و دل درد است که هر گروه سنی حتی نوزادان می‌توانند از آن استفاده کنند. این قطره در درمان دل‌دردهای قبل از قاعدگی و کرامپ‌های حاصله نیز بسیار مفید است. گونه دیگر نعناع که کمتر به مصرف خوراکی و بیشتر به صورت دارو مصرف می‌شود به نام علمی منتا پیپریتا و نام ایرانی نعناع فلفلی شهرت دارد. این نوع نعناع چون دارای مزه تندی است کمتر به صورت خوراکی مصرف می‌شود. اسانس (رایحه) برگ این نعناع نیز در خمیردندان‌ها، آدامس، قنادی و داروهای ضداحتقان و سرماخوردگی کاربرد دارد. خواص این‌گونه نعناع شامل اثرات ضدمیکروب، ضدتب، ضددرد، بازکننده بینی و برونش‌ها، خلط‌آور، ضدسرفه، ضدخارش، آرام‌بخش و ضدویروسی است. در ضمن، از آن فرآورده‌ای به نام قطره منتول تولید شده که در درمان عوارض سرماخوردگی، حساسیت‌های فصلی و آسم استفاده می‌شود.

 

(توصیه های پزشکی) لیمو


لیمو (لیموترش یا لیموعمانی) میوه‌ای درختچه‌ای است که از قدیم از آب (آبلیمو) یا خشک‌شده آن استفاده می‌شده است. لیمو بته‌های مختلفی دارد که ممکن است از نظر اندازه و تا حدی مزه با هم متفاوت باشند ولی خواص انواع آنها نزدیک به هم است. در طب سنتی ایران اصولا از لیموعمانی که یکی از انواع لیموترش است استفاده می‌شده و در حال حاضر هم کاربرد فراوان دارد. لیمو دارای خواص مقوی و محافظ قلب، اشتهاآور، آرام‌بخش، ضددرد و ضدانگل‌های روده‌ای نیز هست.

(توصیه های پزشکی) شاهی

شاهی باپوست های لکه دار وناهموارمبارزه می کند این اغلب نشانه چرخش خون نامناسب یا نرسیدن خون،اکسیژن وموادغذایی کافی به پوست است چرخش خون نادرست می تواندباعث ریزش مو و تیرگی پوست شود

(توصیه های پزشکی) زنجفیل

زنجفیل یا زنجبیل گیاهی است که از قسمت زیرزمینی آن استفاده می‌شود. این محصول در جهان به نام جینجر نیز مشهور است. آثار مهمی که از آن در تحقیقات امروزی به اثبات رسیده شامل خواص ضدتهوع و استفراغ، ضددرد، ضدآرتریت، ضدباکتری، ضدحساسیت، ضدسرطان، ضداکسیدان، ضدنفخ و اسپاسم، محافظ کبد و برطرف‌کننده عوارض سرماخوردگی است. از زنجبیل محصولات دارویی زیادی به اشکال قرص، قطره و شربت در جهان وجود دارد. از خواصی که در سال‌های اخیر به آن توجه شده خاصیت افزایش‌دهنده قوای جنسی و محرک سیستم ایمنی بدن است. از زنجفیل محصولی به نام قطره آرومین در بازار دارویی وجود دارد و در آینده نزدیک به‌صورت شربت و به همین نام عرضه خواهد شد.

(توصیه های پزشکی) ریحان

ریحان یکی از سبزی‌های پرمصرف در جهان است. به عقیده بعضی دانشمندان، موطن اصلی ریحان به ایران برمی‌گردد. قسمت مورد استفاده برگ و دانه‌هاست که به‌عنوان خوراکی و دارویی استفاده می‌شود. برگ‌ ریحان دارای رایحه‌ای است که اکثر خواص، مربوط به آن است. مهم‌ترین خواص ریحان، آثار ضدمیکروب، ضددرد، ضداسپاسم، اشتهاآور، هضم‌کننده، شیرافزا، آرام‌بخش، ضداکسیژن و تقویت‌کننده قوای جنسی آن است. در سال‌های اخیر خاصیت ضدآلزایمر این سبزی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

(توصیه های پزشکی) هشدار سازمان غذا و دارو در مورد سوسیس‌های تقلبی وارداتی در بازار

هشدار سازمان غذا و دارو در مورد سوسیس‌های تقلبی وارداتی در بازار

معاون فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: فرآورده‌های گوشتی وارداتی نظیر سوسیس و کالباس تا کنون از این اداره کل مجوز ورود دریافت نکرده‌اند، سلامت اینگونه محصولات مورد تایید نیست و قابلیت مصرف انسانی ندارند.

http://www.wikipg.com/news/4555491

(توصیه های پزشکی) تجویزشربت سینه برای کودکان زیرسه سال ممنوع

تجویزشربت سینه برای کودکان زیرسه سال ممنوع

شربت سینه بدلیل داشتن آنتی هستامین که موجب بروزآپنه(وقفه تنفسی)درخواب میگردد برای کودکان زیرسه سال ممنوع است به گزارش ایرنادکتر پروین طباطبایی رئیس بخش تنفسی دریازهمین همایش عفونی کودکان گفت:عقونت های تنفسی شایع ترین علت مراجعه افرادبه درمانکاه وبیمارستان ها به ویژه درفصول سرداست که درتمام سنین به ویژه درکودکان وشیرخواران که درسطح ایمنی پایین تری برخوردارندمشاهده می شودوی ادامه داد:شایع ترین این عفونت ها سرماخوردگی سینوزیت،گلودرد وگوش درد است که درمیان این مواردسرماخوردگی ازبقیه شایع تراست وکودکان بیش ازبزرگسالان به این بیماری مبتلا می شونددکترطباطبایی بااشاره به این که بیشترین عامل سرماخوردگی ویروس هاست تصریح کرد:سرماخوردگی با درمان های کمکی ازقبیل بازکردن راه های تنفسی بهبود می یابد وبه تجویزآنتی بیوتیک نداردگلودردپس ازسرماخورگی شایع ترین علت مراجعه کودکان به مراکزدرمانی است این بیماری منشاء ویروسی دارد و درکودکان زیریک سال بیشتر مشاهده میگردد وی گفت:برای کودکان زیریکسال که به گلودرد مبتلا شده اندآنتی بیوتیک توصیه نمی شود این داروتنها برای افرادپنج سال به بالا که پزشک احتمال آنان به عفونت استرپتوکوکی را می دهدتجویز می شود تاخیر دردرمان کودکان به گلودرد استرپتوکوکی ممکن است عوارضی همچون ابتلاء این کودکان به رماتیسم حادمفصلی یاگلومرونفریت رابه همراه داشته باشد وی بااشاره به اینکه ازدیگرعوارض سرماخوردگی سینوزیت است یادآورشد عامل سینوزیت معمولا ویروس هاست که احتیاج به درمان خاصی ندارداما درمواقعی که برخی ازاین بیماران دچارعفونت های میکروبی نیز میشوند باید برای آنان آنتی بیوتیک تجویزشود

(توصیه های پزشکی) مصرف دارو با آب انار ممنوع!


مصرف دارو با آب انار ممنوع!

مصرف برخی ازغذاها و میوه ها با برخی از داروها ممکن است اثرات دارویی برخی از دارو ها را از بین ببرد. محققان دانشگاه سیدنی اعلام کرده اند که سه ماده موجود در انار می تواند روی اثرات برخی از داروها اثر گذارد.

به گزارش راسخون ، انتقال دهنده های املاح می توانند قش کلیدی در جابجایی مواد یا ملکول هایی مانند هورمون ها در غشای بیولوژیکی بدن داشته باشند و همچنین می توانند در جذب و توزیع مواد دارویی در بدن موثر واقع شوند. همچنین به انتقال و دفع  مواد سمی از کبد و کلیه نقش حیاتی در از بین بردن این مواد سمی ایفا می کنند.

به گفته این تیم تحقیقی، انار بر مواد دارویی و همچنین غذاهایی که دارای اسید اولئانولیک، اسید اورسولیک و اسید گالیک می باشند اثر می گذارد.

بر اساس این تحقیقات، ثابت شده که انار دارای خاصیت ضد دیابتی هم می باشد. ولی مصرف انار می تواند از ورود برخی از ملکول های دارویی به سلول جلوگیری کند. فعل و انفعالاتی که بین مواد موجود در انار و حاملان املاح ه سلول ایجاد می شود تاثیر قابل توجهی بر انتقال مواد مخدردارویی به سلول دارد. این تاثیر حتی برای گیاهان دارویی هم به اثبات رسیده است.

 

مترجم : فرزانه عالی نژادیان