بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

سوال : جاهایی که برای پاک شدنش نیازی به شستنش نیست و همین که عین نجاست رو برطرف کنی پاک می‌شه؟!

سوال : جاهایی که برای پاک شدنش نیازی به شستنش نیست و همین که عین نجاست رو برطرف کنی پاک می‌شه؟!

آیات عظام امام خمینی، صافی، نوری: اگر بدن حیوان به عین نجس مثل خون، یا متنجس مثل آبِ نجس،‏ ‏آلوده شود، چنانچه آنها برطرف شود بدن آن حیوان پاک می شود. و همچنین است‏ ‏باطن بدن انسان مثل توی دهان و بینی. مثلاً اگر خونی از لای دندان بیرون آید و در‏ ‏آب دهان از بین برود، آب کشیدن توی دهان لازم نیست. ولی اگر دندان عاریه در‏ ‏دهان نجس شود، باید آن را آب بکشند به احتیاط واجب.‏

آیت الله خامنه‌ای: اگر بدن حیوان به چیز نجسی آلوده شد، همین که آن چیز برطرف شد، بدن آن حیوان پاک می‌شود و احتیاج به آب کشیدن نیست. همینطور است داخل بدن انسان، مانند داخل دهان یا بینی، مشروط بر این که نجاست از بیرون به آن نرسیده باشد، پس خونی که از دندان می‌اید اگر عین آن در آب دهان از بین برود دهان پاک است.

آیت الله سیستانی: اگر بدن حیوان به عین نجس مثل خون، یا متنجّس مثل آبِ نجس، آلوده شود، چنانچه آنها بر طرف شوند، بدن آن حیوان پاک می‌شود و نیاز به شستن نیست؛ بنابراین اگر به طور مثال سطح بدن حیوان مجروح شده و آغشته به خون گردد یا بچه حیوان هنگام تولّد، بدنش آلوده به خون باشد با برطرف شدن عین خون و رطوبت آن پاک می‌شود و نیز اگر منقار مرغ آلوده به مدفوع گردد یا بدنش آلوده به ادرار گردد با برطرف شدن مدفوع و ادرار و خشک شدن رطوبت آن، پاک می‌شود و نیاز به شستن نیست.

 باطن غیر محض در بدن انسان مثل داخل دهان و بینی و گوش و چشم با برخورد به نجاستی از بیرون، نجس می‌شود و با از بین رفتن آن پاک می‌گردد؛ بنابراین اگر انگشت آلوده به خون را داخل فضای دهان نموده و داخل دهان نجس شود، با برطرف شدن عین خون، دهان پاک به حساب می‌آید و نیاز به شستن آن نیست.

باطن غیر محض در بدن انسان مثل داخل دهان و بینی و گوش و چشم با برخورد به نجاست داخلی، نجس نمی‌شود؛ بنابراین خونی که از لثه بیرون می‌آید، موجب نجس شدن دندان‌ها یا لثه نمی‌شود.

آیت الله مکارم: هرگاه بدن حیوان، نجس شود همین که عین نجاست برطرف شود، بدن حیوان پاک مى گردد، مثلاً اگر منقار پرنده خون آلود باشد یا حیوانى روى چیزهاى آلوده بنشیند، همین که خون و آلودگى برطرف شد، بدن حیوان پاک است. باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مى شود، مثلاً اگر از لثه ها خون بیرون آید و در آب دهاناز بین برود یا خون را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهانلازم نیست؛و ملاقات در باطن دهانو غیر آن موجب نجاست نمی شود اما اگر دندان مصنوعی در دهانباشد احتیاط مستحبآن است که آن را آب بکشد.

آیت الله وحید: اگر بدن حیوان به عین نجس مثل خون یا متنجّس مثل آب نجس آلوده شود ، چنانچه آنها بر طرف شود بدن آن حیوان پاک مى شود ، و همچنین است باطن بدن انسان مثل توى دهان و بینى ، مثلا اگر خونى از لاى دندان بیرون آید و در آب دهان از بین برود آب کشیدن توى دهان لازم نیست ، ولى اگر دندان مصنوعى در دهان با خون دهان ملاقات کند بنابر احتیاط باید آن را آب کشید.

آیت الله بهجت: اگر بدن حیوانی و یا منقار مرغی به عین نجس مثل خون، یا متنجس مثل آب نجس، آلوده شود، چنانچه آنها برطرف شوند بدن آن حیوان پاک می‌شود؛ و همچنین است باطن بدن انسان، مثل داخل دهان و بینی، مثلاً اگر خونی از لای دندان بیرون آید و در آب دهان از بین برود، آب کشیدن داخل دهان لازم نیست، ولی اگر دندان مصنوعی در دهان نجس شود، باید آن را آب بکشند.

آیت الله شبیری: اگر بدن حیوان به عین نجس مثل خون، یا متنجّس مثل آب نجس آلوده شود، اگر بگوییم بدن حیوان نجس مى‌شود، چنانچه آنها برطرف شود، بدن آن حیوان پاک مى‌شود؛ و همچنین است باطن بدن انسان مثل داخل دهان و بینى اگر نجس شده باشد، مثلاً اگر خونى از لاى دندان بیرون آید و در آب دهان از بین برود، آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.

آیت الله سبحانی: اگر بدن حیوان به عین نجس، مثل خون، یا متنجّس مثل آب نجس، آلوده شود، چنانچه آنها برطرف شوند بدن آن حیوان پاک مى شود. و همچنین است باطن بدن انسان مثل توى دهان و بینى. مثلا اگر خونى از لاى دندان بیرون آید و در آب دهان از بین برود، آب کشیدن داخل دهان لازم نیست. ولى اگر دندان مصنوعى در دهان نجس شود -اگر نجاست از خارج دهان به آن رسیده باشد- باید آن را آب بکشند.

منابع:

رساله‌ها و استفتائات مراجع بزرگوار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.