بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

الگو های ذهنی در ارتباطات

الگو های ذهنی در ارتباطات

اگر الگوی ذهنی من این باشد که برای بدست آوردن اقبال و احترام مردم بایستی خود رافردی کامل و بی نقص ،صاحب آگاهی و دانستنی های بسیار نشان دهم که از عهده ی کارها بر می آید ،پس بایددر برابر سوالات کم  نیاورم.

مثلا اگر طرز استفاده از وسیله ای را ندانستم ،در برابرحل معما با تفاخر بگویم ، اگر بیشتر فکر می کردم حتما متوجه می شدم !

در واقع فردگرفتار نوعی احساس کاذب شخصیت و دچار غروری است که می تواندبه کمک دروغ گویی از "خود فریبی" به "مردم فریبی" برسد. 

 ندانستن عیب نیست !

امام علی  علیه السلام فرمود :

هیچکس از شما، شرم نکند وقتی که از آنچه نمی دانست سؤال شد بگوید : نمی دانم.

غررالحکم، ج 6، ص 277 .

اگر الگوی ذهنی من این باشد که تشکر کردن از دیگران باعث بُرد و اثبات برتری دیگری و یا جسور شدن ،مدیون شدن ،حق به جانب شدن ، پُر رو شدن دیگری می شود ، پس از تشکر کردن صرف نظر خواهم کرد .

در حقیقت به فرموده ی امام رضا علیه السلام : هر کس در مقابل خوبى مردم تشکر نکند، از خداى عزّوجلّ تشکر نکرده است.

عیون الاخبارالرضا ج2، ص24، ح2.

اگر الگوی ذهنی من این باشه که انتقاد ، مترادف با دشمنی است ، چراکه منتقد کسی است که حتما مرا دوست ندارد چون برایم دردناک است ،پس چنانچه باموضوعی موافق نباشم، آنرا اعلام نخواهم کرد ! چون نمی خواهم دیگری اذیت شود، در حالیکه لزوما چنین نیست .

 بازنگری الگو های ذهنی می تواند موجب اصلاح ،و رعایت استانداردهای ارتباطی و اخلاقی شود.

شکر  تزکیه

Howzehir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.