ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
الگو های ذهنی در ارتباطات
اگر الگوی ذهنی من این باشد که برای بدست آوردن اقبال و احترام مردم بایستی خود رافردی کامل و بی نقص ،صاحب آگاهی و دانستنی های بسیار نشان دهم که از عهده ی کارها بر می آید ،پس بایددر برابر سوالات کم نیاورم.
مثلا اگر طرز استفاده از وسیله ای را ندانستم ،در برابرحل معما با تفاخر بگویم ، اگر بیشتر فکر می کردم حتما متوجه می شدم !
در واقع فردگرفتار نوعی احساس کاذب شخصیت و دچار غروری است که می تواندبه کمک دروغ گویی از "خود فریبی" به "مردم فریبی" برسد.
ندانستن عیب نیست !
امام علی علیه السلام فرمود :
هیچکس از شما، شرم نکند وقتی که از آنچه نمی دانست سؤال شد بگوید : نمی دانم.
غررالحکم، ج 6، ص 277 .
اگر الگوی ذهنی من این باشد که تشکر کردن از دیگران باعث بُرد و اثبات برتری دیگری و یا جسور شدن ،مدیون شدن ،حق به جانب شدن ، پُر رو شدن دیگری می شود ، پس از تشکر کردن صرف نظر خواهم کرد .
در حقیقت به فرموده ی امام رضا علیه السلام : هر کس در مقابل خوبى مردم تشکر نکند، از خداى عزّوجلّ تشکر نکرده است.
عیون الاخبارالرضا ج2، ص24، ح2.
اگر الگوی ذهنی من این باشه که انتقاد ، مترادف با دشمنی است ، چراکه منتقد کسی است که حتما مرا دوست ندارد چون برایم دردناک است ،پس چنانچه باموضوعی موافق نباشم، آنرا اعلام نخواهم کرد ! چون نمی خواهم دیگری اذیت شود، در حالیکه لزوما چنین نیست .
بازنگری الگو های ذهنی می تواند موجب اصلاح ،و رعایت استانداردهای ارتباطی و اخلاقی شود.
شکر تزکیه
Howzehir