بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

استاد ادعیه خوانی، زنده یاد عباس صالحی

http://uupload.ir/files/4mtu_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF.jpg

استاد ادعیه خوانی، زنده یاد عباس صالحی

 بلبل خوش صدایی  که از آواز افتاد و گریست و دوباره باغبان به آوازش درآورد و اینبار طوری  خواند که پرواز کرد

مختصری از زندگی ایشان 

اکثر مردم  قدیم کشور ، بارها دعاها و زیارات مختلف را با صدای حزین مرحوم عباس صالحی از صدا و سیما شنیده‌اند. خلوصی که در صدایش مشهود است در گمنامی او هم متجلّی شده!

امروز  بیست و شش سال از مر‌گش میگذرد ولی نوای زیبایش هنوز دلیل  زنده بودن این مرد خدا را حکایت دارد

او در محله اوین به دنیا آمد،  و به معلمی مشغول شد  و در دبستان شاهپور تجریش که در حال حاضر مرکز فرهنگی است تدریس ‌کرد. حاج  عباس از همان کودکی، حضوری جدی در محافل و هیئت‌های مذهبی داشت.

او در جلوی دسته‌ عزاداران امام حسین(ع) قرآن می‌خواند و حاضرین از صدای تلاوت ایشان اشک می‌ریختند.

از جمله نکات مثبت اخلاقی ایشان روی‌خوش و حسن برخورد ایشان نسبت به سایرین بود. هر چند ایشان به‌واسطه‌ مداحی اهل بیت(ع) و دعاخوانی شناخته شده بود، اما بسیار متواضع بود. اصولاً مردم از همه دعاهای ایشان لذت می‌برند. 

حاج عباس، کلاس خاصی نرفت و استاد مشخصی هم نداشت و هر آن چه بود سبک و صدای خودش بود. البته مثل بسیاری از خوانندگان قدیمی با مرحوم ذبیحی ارتباط داشت.

کیفیت صدای مرحوم صالحی باعث شد تا ایشان برای اجرای دعاهای مختلف انتخاب شوند و از همان موقع ادعیه مختلفی از ایشان ضبط شود.

اجرای ادعیه خوانی بسیار سخت است اما دست مرحوم صالحی در دعا‌خوانی باز بود و حقیقتاً اجراهای خوب و نابی از ایشان به یادگار مانده است.

ایشان مدتی قبل از فوت‌، سکته مغزی می‌کند. بعد از این اتفاق قسمت‌هایی از بدن از جمله دستگاه تکلم ایشان فلج شد. حالا حساب کنید یک کسی که مداح یا قاری است، وقتی چنین اتفاقی برایش رخ دهد که دیگر نتواند بخواند، چه حالی پیدا می‌کند. روزهایی که ایشان در بیمارستان بستری بود و افراد به عیادت ایشان می‌آمدند، گریه می‌کرد. تا این که یک شب خواب می‌بیند در حرم حضرت رسول(ص) است و بر مبنای خواب و تعبیر زیبایی مجددا دوباره شروع کرد به خواندن

اما اینبار به شکر نعمت پر شور تر

حاج عباس سابقه عمل جراحی دریچه میترال قلب داشت و پزشکان نیز توصیه کرده بودند که با صدای بلند دعا نخواند، ولی ایشان به اوج‌خوانی عادت داشتند و همیشه با صدای بلند اجرا می‌کردند. به واسطه همین، دچار سکته قلبی شدند و به رحمت ایزدی پیوستند و در جوار امامزاده صالح (ع) آرمید

روحش شاد

karballa313

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.