بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

تدریس زبان روسی صرفاً جهت تنوع

تدریس زبان روسی صرفاً جهت تنوع

دکتر کتایون خزعلی

دبیر زبان انگلیسی

یادداشت اختصاصی کانال اخبار فرهنگیان

 بنا بر گفته ی جناب بطحایی وزیر محترم آموزش و پرورش : "باید زمینه توسعه سایر زبان های خارجی به ویژه روسی را در مدارس کشور فراهم کنیم تا تدریس زبان خارجی به شکل انحصاری مربوط به زبان انگلیسی نباشد."

جناب وزیر!  در حال حاضر دانش آموزان ایرانی در یادگیری زبان فارسی که زبان رسمی و زبان مادری بسیاری از آنهاست، مشکل دارند و زبان دوم که انگلیسی ست متاسفانه به شکلی که دانش آموزان بتوانند پس از فارغ التحصیلی به خوبی انگلیسی صحبت کنند، تدریس نمی شود.

یادگیری زبان دوم ( زبان بین المللی) جهت ارتباط با دیگر کشورها و ایجاد یک زبان مشترک، بسیار حائز اهمیت است. زبانی که در بین همه ی ملل مشترک باشد. حال چگونه شما این تصمیم ناشیانه و غیرکارشناسی شده را گرفته اید ؟!

زبان روسی دقیقاً به جز روسیه کجای دنیا قابل استفاده است؟ زبانی که بین المللی می باشد در کشور ما نادیده گرفته شده و تدریس آن در مقطع ابتدایی ممنوع شده است، حال چگونه شما سخن از  زبان روسی به میان می آورید؟

این همه تصمیم های کارشناسی نشده و احساسی و شتابزده، سیستم آموزشی ایران را زیر سوال برده و حتی دانش آموزان هم به این مسائل به شکل جوک نگاه می کنند. اینکه تعداد زبان های خارجی در مدارس زیاد باشند بسیار خوب است ولی به شرط اینکه زبان مادری و زبان بین المللی به خوبی فراگرفته شوند و دانش آموزان به این  دو زبان کاملاً مسلط باشند، نه اینکه با کوله باری از مشکلات نگارشی و گفتاری، مجبور به یادگیری زبان روسی هم بشوند.

اما متاسفانه جنابعالی به جای اینکه مشکلات تدریس و کتابهای زبان انگلیسی در مدارس را حل کنید مشکلی دیگر ایجاد می کنید. بچه های ما در مدارس از نوشتن یک نامه ی معمولی به زبان فارسی، با یک نگارش درست و بی نقص عاجزند. بچه ها در یادگیری زبان انگلیسی مشکلات فراوانی دارند و آن طور که باید این درس جدی گرفته نمی شود، بعد شما از زبان روسی صحبت می کنید.

اقدامات ناشیانه و کارشناسی نشده به بچه های این سرزمین بیشترین لطمه را وارد می کند. همانطور که وضعیت مدارس سمپاد در متوسطه اول هنوز معلوم نشده و دانش آموزان پایه ی ششم همچنان منتظر تصمیم نهایی هستند و حذف آزمون در دوره اول متوسطه و عدم یک جایگزین مناسب جهت استعدادیابی دانش آموزان، باعث ایجاد استرس و اضطراب در بچه ها شده است. بچه های پایه ی ششم تکلیفشان معلوم نیست و متاسفانه ما هر روز شاهد مشکلات جدیدتر هستیم و مشکلات قبلی به فراموشی سپرده می شوند.

بچه های این مملکت دچار سردرگمی و تناقض شده اند. امیدی به آینده ی خود ندارند. تغییرات سیستم آموزشی و نداشتن یک برنامه ی درست و مُدَوّن در آموزش و پرورش و تدریس سنتی کتابهای ناکارامد و عدم توجه به مهارتهای عملی دانش آموزان، انگیزه ی درس خواندن را در بچه ها از بین برده است. بیش ازین زمینه ی فرار مغزها را در سنین پایین تر، بوجود نیاورید .

اخبار_فرهنگیان را دنبال کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.