بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

شفاعت قرآن در آخرت

شفاعت قرآن در آخرت

بعد از این که انسان های خوب در قیامت به پاداش خود ، و انسان های بد به عذاب شان رسیدند; زندگی آنان بعد از آن چگونه خواهد بود ؟ آیا زندگی آن دنیا مثل همین دنیا خواهد بود ؟

جواب: پس از آن که قیامت برقرار شد و بهشتیان به بهشت و جهنمیان به جهنم رفتند; در بهشت نیز برای بهشتیان نوعی تکامل وجود دارد که منشأ این تکامل ممکن است ثمره آثار اعمال باشد و یا منشأ و سرچشمه آن فیض الهی و خداوند متعال باشد .

افزون بر این بهشت و جلب رضایت خداوند هدف نهایی انسان ها و مکان جاودانه است و انسان هرچه در دنیا کاشته در آن جا درو می کند و از آن بهره می برد; و آن جا مقصد نهایی است ، وقتی به آخرت رسیدیم; دیگر معنا ندارد که گفته شود چه می شود و هدف از این مقصد چیست ؟ چون بهشتیان در بهشت و مقصد نهایی خودشان جای گرفته اند و هیچ ترس و غمی ندارند .۱

از نظر قرآن مجید معاد هم جنبه جسمانی و مادّی دارد و هم جنبه معنوی و روحانی زیرا انسان در قیامت (مانند دنیا) با جسم و روح حاضر می شود ، و طبعاً باید از هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد .

نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت ها و لذت های معنوی آن بسیار متنوع ، گسترده و دل انگیز است که قرآن مجید به برخی از آن ها اشاره کرده است; مانند: باغ های زیبا و انواع مختلف میوه ها ، قصرهای مخصوص ، همسران پاک و پاکیزه ، غذاها و نوشیدنی های خوشمزه و لذت بخش ، لباس های زیبا و فاخر و . . .

از آن جا که طبیعت محدود این جهان به ما اجازه نمی دهد که تصوّر همه جانبه ای از نعمت های مادّی و معنوی بهشت داشته باشیم ، قرآن کریم با تعبیری جامع درباره مواهب و نعمت های بهشت می فرماید: «لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآءُونَ کَذَ لِکَ یَجْزِی اللَّهُ الْمُتَّقِینَ; (نحل ، ۳۱) در آن جا هر چه بخواهند برای آنان (فراهم) است . خدا این گونه پرهیزگاران را پاداش می دهد»; «وَ لَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ * نُزُلاً مِّنْ غَفُور رَّحِیم; (فصلت ، ۳۱ ـ ۳۲) و هرچه دلهایتان بخواهد در ]بهشت [برای شماست ، و هرچه خواستار باشید در آن جا خواهید داشت; روزی آماده ای از سوی آمرزنده مهربان است .»; بنابراین برای نعمت های بهشتی هیچ گونه محدودیتی (از جهت مقدار ، نوع ، کیفیت ، زمان ، مکان و . . .) وجود ندارد .۲

قرآن کریم می فرماید: «فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْیا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنین‏; (آل عمران ، ۱۴۸) پس خداوند ، پاداش این جهان و پاداش نیک آن جهان را به آن ها داد و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد» .

در این آیه ، از پاداش دنیا به «ثواب الدنیا» تعبیر شده; ولی از پاداش آخرت به «حسن ثواب الآخرة» یاد شده است; این اشاره به این پاداش آخرت با پاداش دنیا بسیار فرق دارد; زیرا پاداش دنیا هر چه باشد ، بالاخره آمیخته با فنا و پاره ای از ناملایمات است ـ که طبیعت زندگی این دنیاست; در حالی که پاداش آخرت سراسر حسن بوده ، از هر نظر خالص و به دور از ناراحتی ها و گرفتاری های دنیاست .۳

 ۱. ر.ک: کشف المراد، علامه حلی؛، ص ۴۱۱ـ۴۲۷، نشر اسلامی.

۲. ر.ک: پیام قرآن، آیت ‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۶، ص ۲۲۷ ـ ۳۰۵، مدرسه‏ الامام امیرالمؤمنین.

۳. ر.ک: تفسیر نمونه، همان،ج ۳، ص ۱۲۲ ـ ۱۲۳ .

نسیم وحی

mfatematozzahra

اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.