ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
شفاعت قرآن در آخرت
بعد از این که انسان های خوب در قیامت به پاداش خود ، و انسان های بد به عذاب شان رسیدند; زندگی آنان بعد از آن چگونه خواهد بود ؟ آیا زندگی آن دنیا مثل همین دنیا خواهد بود ؟
جواب: پس از آن که قیامت برقرار شد و بهشتیان به بهشت و جهنمیان به جهنم رفتند; در بهشت نیز برای بهشتیان نوعی تکامل وجود دارد که منشأ این تکامل ممکن است ثمره آثار اعمال باشد و یا منشأ و سرچشمه آن فیض الهی و خداوند متعال باشد .
افزون بر این بهشت و جلب رضایت خداوند هدف نهایی انسان ها و مکان جاودانه است و انسان هرچه در دنیا کاشته در آن جا درو می کند و از آن بهره می برد; و آن جا مقصد نهایی است ، وقتی به آخرت رسیدیم; دیگر معنا ندارد که گفته شود چه می شود و هدف از این مقصد چیست ؟ چون بهشتیان در بهشت و مقصد نهایی خودشان جای گرفته اند و هیچ ترس و غمی ندارند .۱
از نظر قرآن مجید معاد هم جنبه جسمانی و مادّی دارد و هم جنبه معنوی و روحانی زیرا انسان در قیامت (مانند دنیا) با جسم و روح حاضر می شود ، و طبعاً باید از هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد .
نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت ها و لذت های معنوی آن بسیار متنوع ، گسترده و دل انگیز است که قرآن مجید به برخی از آن ها اشاره کرده است; مانند: باغ های زیبا و انواع مختلف میوه ها ، قصرهای مخصوص ، همسران پاک و پاکیزه ، غذاها و نوشیدنی های خوشمزه و لذت بخش ، لباس های زیبا و فاخر و . . .
از آن جا که طبیعت محدود این جهان به ما اجازه نمی دهد که تصوّر همه جانبه ای از نعمت های مادّی و معنوی بهشت داشته باشیم ، قرآن کریم با تعبیری جامع درباره مواهب و نعمت های بهشت می فرماید: «لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآءُونَ کَذَ لِکَ یَجْزِی اللَّهُ الْمُتَّقِینَ; (نحل ، ۳۱) در آن جا هر چه بخواهند برای آنان (فراهم) است . خدا این گونه پرهیزگاران را پاداش می دهد»; «وَ لَکُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ * نُزُلاً مِّنْ غَفُور رَّحِیم; (فصلت ، ۳۱ ـ ۳۲) و هرچه دلهایتان بخواهد در ]بهشت [برای شماست ، و هرچه خواستار باشید در آن جا خواهید داشت; روزی آماده ای از سوی آمرزنده مهربان است .»; بنابراین برای نعمت های بهشتی هیچ گونه محدودیتی (از جهت مقدار ، نوع ، کیفیت ، زمان ، مکان و . . .) وجود ندارد .۲
قرآن کریم می فرماید: «فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْیا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنین; (آل عمران ، ۱۴۸) پس خداوند ، پاداش این جهان و پاداش نیک آن جهان را به آن ها داد و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد» .
در این آیه ، از پاداش دنیا به «ثواب الدنیا» تعبیر شده; ولی از پاداش آخرت به «حسن ثواب الآخرة» یاد شده است; این اشاره به این پاداش آخرت با پاداش دنیا بسیار فرق دارد; زیرا پاداش دنیا هر چه باشد ، بالاخره آمیخته با فنا و پاره ای از ناملایمات است ـ که طبیعت زندگی این دنیاست; در حالی که پاداش آخرت سراسر حسن بوده ، از هر نظر خالص و به دور از ناراحتی ها و گرفتاری های دنیاست .۳
۱. ر.ک: کشف المراد، علامه حلی؛، ص ۴۱۱ـ۴۲۷، نشر اسلامی.
۲. ر.ک: پیام قرآن، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۶، ص ۲۲۷ ـ ۳۰۵، مدرسه الامام امیرالمؤمنین.
۳. ر.ک: تفسیر نمونه، همان،ج ۳، ص ۱۲۲ ـ ۱۲۳ .
نسیم وحی
mfatematozzahra
اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج