بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

حضرت آیت ‌الله مجتهدی تهرانی:

حضرت آیت ‌الله مجتهدی تهرانی:

همه چیز در مورد آزمایشهای خداوند

مگر خدا نمی‌داند که هر کسى چه کاره است تا لازم باشد او را به وسیله ناگواری‏ها آزمایش کند؟!

درسته که خدا از قبل به خوب و یا بد بودن ما علم کامل دارد،

اما هدف از آزمایش این است که از ما کارى سر زند و بدین وسیله استحقاق پاداش و کیفر داشته باشیم،

زیرا خداوند طبق علم خود به خوبى و بدى شخصی، بدون اینکه او عملى انجام داده باشد پاداش و کیفر نمی‌دهد.

ابزار آزمایش‏ خداوندچه چیزی است؟

قرآن در این باره می‌فرماید:

مال و جان انسان، ابزار آزمایش او هستند، و انسان به وسیله حوادث تلخ و شیرین آزموده می‌شود.

خداوند انسان را گاهى با ترس،

گاهى با گرسنگى

زمانى با قحطى

و گاهى با دیدن داغ‏ها و از دست دادن عزیزان

و زمانى با دادن نعمت

و زمانى دیگر با گرفتن آن، آزمایش می‌‏کند.

عکس‏ العمل انسان‏ها در برابر آزمایش:

انسان‏ها در برابر سختی‏ها وناگواری‏ها، عکس ‏العمل مختلفى دارند:

1 گروهى در بلاها و حوادث تلخ، داد و فریاد به راه می‌اندازند، به عدل خدا، به لطف و حکمت او و به نظام آفرینش بد می‌گویند،

2 گروهى با استقامت و پشتکار سختی‌ها را تحمّل می‌کنند و با زبان و دل می‌گویند:

«انّا لِلّه و انّا الیه راجِعون»

ما همه از خدا هستیم و به سوى او باز می‌گردیم.

3 گروهى نه تنها صبر و تحمّل می‌کنند، بلکه شکر هم می‌کنند.

شکرى نظیر شکر یاران امام حسین علیه السلام در برابر سختی‌ها و مصیبت‏هاى روز عاشورا

گروهى که رشد یافته‏ تر هستند، آگاهانه و عاشقانه به سراغ بلاها و ناگواریها می‌روند.

بنابراین ظرفیّت و عکس ‏العمل مردم در برابر سختی‌ها و حوادث، متفاوت است

یکى از آن فرار می‌کند و دیگرى به استقبال آن می‌رود.

چنانکه اگر پیازى را به کودکى بدهید، همین که دندان روى آن بگذارد و آب از چشم او سرازیر شود، داد و فریاد می‌زند و آن را دور می‌اندازد،

امّا پدر که رشد بیشترى دارد، همین پیاز تند را به سراغش رفته و می‌‏خرد.

نسیم وحی

mfatematozzahra

اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.