بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

ظهور امام مهدی(عج)

ظهور امام مهدی(عج)

سوال : لطفاً نشانه های ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) را از آیات قرآن بیان کنید؟

جواب : پرسش ۱ :

برخی از محققان بیش از صد و پنجاه آیه قرآن را در شأن و قیام حضرت مهدی (عج) نقل کرده اند . برخی از آیات عبارتند از : هود ، ۸۶ ; بقره ، ۲و۳ ; نساء ، ۵۶ ; اعراف ، ۱۲۸ ; توبه ، ۲۳ ; قصص ، ۵ ; نور ، ۵۵

در مورد نشانه های ظهور آن حضرت باید به روایات در این زمینه مراجعه شود که طبق آن روایات برخی از آیات قرآن اشاره به این نشانه ها دارد که از جمله آنهاست :

۱ . خروج سفیانی ; طبق روایات فراوانی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده ، آیه ۵۱ سوره سبأ تطبیق بر خروج سفیانی شده است ; «وَ لَوْ تَرَی إِذْ فَزِعُواْ فَلاَ فَوْتَ وَأُخِذُواْ مِن مَّکَان قَرِیب ; ای کاش می دیدی هنگامی را که ]کافران [وحشت زده اند ]آن جا که راه[ گریزی نمانده است و از جایی نزدیک گرفتار آمده اند»

سفیانی و لشگرش در آستانه قیام حضرت مهدی (علی نبینا و آله و علیه السلام ) بر ضد طرفداران حق خروج می کنند که آن ها به هنگام حرکت به سوی مکّه ، به قصد تسخیر آن ، در صحرا گرفتار می شوند و هلاک می گردند .

۲ . طبق فرمایش پیامبراکرم در آستانه ظهور آن حضرت مردم تابع شهوت ها و هواهای نفسانی خود می شوند و نماز را ضایع می کنند ، و پیامبر گرامی به آیه ۵۹ سوره مریم استناد می کنند ; «سپس کسانی جانشین اینان شدند که نماز را ضایع گذاشتند و پیرو شهوات گردیدند و به زودی به غَیّ (وادی در جهنم ) خواهند افتاد»

۳ . حضرت صادق(علیه السلام) می فرمایند در آستانه ظهور آن حضرت ، گرانی ، کساد تجارت ، گرسنگی و.. . بر جامعه مستولی خواهد شد و آیه ۱۵۵ سوره بقره را در این زمینه به عنوان شاهد نقل می کنند ; «البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول می آزماییم و شکیبایان را بشارت ده »

۴ . تکیه دادن بر خانه کعبه و تلاوت آیه ۸۶ سوره هود هنگام ظهور از جانب حضرت مهدی(عج) ; «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَ مَآ أَنَا عَلَیْکُم بِحَفِیظ»

۵ . امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرمایند ۳۱۳ یار حضرت بعد از ظهور با ایشان بیعت می کنند و آیه ۱۴۸ سوره بقره به آن دلالت دارد . «فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَ تِ أَیْنَ مَا تَکُونُواْ یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعًا»

 ۱ . برای اطلاع بیشتر احقاق الحق ، قاضی نورالله شوشتری / غایة المرام ، مرح

۱ . تفسیر نمونه ، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران ، ج ۱۸ ، ص ۱۰۳

۱ . منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، آیة الله صافی گلپایگانی ، باب نشان

نسیم وحی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.