بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

عاقبت نوازندگان و خوانندگان موسیقی حرام

عاقبت نوازندگان و خوانندگان موسیقی حرام

امیرالمؤمنین علی علیه السلام اطلاع یافت که مردی سه تار می نوازد، حضرت او را از این کار بازداشت وسه تار او را شکست، سپس از وی خواست که توبه کند و او نیز توبه کرد. سپس فرمود: آیا میدانی هنگامی که سه تار نواخته می شود به صاحبش چه می گوید:

بزودی پشیمان میشوی،بزودی پشیمان میشوی ای دارنده من به زودی داخل دوزخ می شوی ای نوازنده من...

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که آدم وفات یافت، شیطان و قابیل در زمین به شادی پرداختند و برای سرزنش آدم علیه السلام به نواختن تار و آلات موسیقی مشغول شدند و هر چه از این گونه در زمین است و مردم از آن لذت میبرند، از همانجا سرچشمه گرفته است.

حضرت علی علیه السلام فرمودند: بر قومی از بنی اسرائیل شبانه عذاب نازل شد، صبح که شد، دریافتند که چهار گروه از آنان نابود شده اند: طبل زنندگان، آوازخوانان، احتکار کنندگان، رباخواران.

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: همانا شیطانی بنام قفندر وجود دارد، هرگاه چهل روز در خانه کسی بربط نواخته شود و مجلس غنا برگزار گردد، آن شیطان تمام اعضای خود را بر تمام اعضای صاحبخانه میگزارد قرار میدهد و در آن میدمد، بعد از این دمیدن است که غیرت از او برداشته میشود.

حضرت علی علیه السلام فرمودند: سلام کردن به شش گروه جایز نیست: یهودی، نصرانی، کسانیکه نردبازی میکنند، شرابخواران، نوازندگان نی و آلات موسیقی .

امام صادق علیه السلام فرمودند: (در آخر الزمان) آلات لهو و لعب (موسیقی) را می بینی که در رهگذر مردم آشکارا به کار گرفته می شود، مردم عبور میکنند و کسی جرأت نمی کند که از آن جلوگیری به عمل آورد.و نیز درباره سخن خداوند که می فرماید: «از گفتار باطل بپرهیزید» فرمود: گفتار باطل همان غناء است.

امام صادق علیه السلام : خانه ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی شوند.

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی صدایش را به غنا بلند نمی کند، مگر اینکه خداوند دو شیطان بر او مأمور می کند که بر دوشهای او سوار شوند و با پاشنه پایشان بر سینه وی می زنند تا وقتی که وی ساکت شود.

موسیقی حرام: موسیقی است که روی احساسات انسان اثر بگذارد و او را شاد یا غمگین کند و باعث بیکارگی وبی‌حالی و یا شادی و دور شدن از واقعیت‌های زندگی و امثال این‌ها بکشاند،انسان را از معنویت از خدا و از ذکر غافل کند، و موجب شهوت و گناه باشد .

«دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۸۰»، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۲۷، «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۱۰»، وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۳۵، ح۱۳)، خصال، ج۱، ص۳۳۰، ح۲۹

نسیم وحی

اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.