بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

مدیر جدید حوزه های علمیه خواهران در گفت و گو با نمای_حوزه:

مدیر جدید حوزه های علمیه خواهران در گفت و گو با نمای_حوزه:

این تصور که حوزه علمیه تنها به دنبال گریه و اشک است باید اصلاح شود

باید فضا را برای یک نظام آموزشی شاداب فراهم کنیم

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در گفت و گو با دوهفته نامه «نمای حوزه»، ارگان رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به تفصیل از برخی طرح های خود سخن گفت.

مدرسه_محوری شعاری است که انتخاب شده و در تلاشیم تا تبدیل به یک گفتمان_عمومی در حوزه‌های خواهران سراسر کشور شود چراکه باور دارم که حوزه‌های علمیه سه رکن دارد که یک رکن مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است که ما در آن حضور داریم، دومین رکن مدیریت استانی و سومین رکن مدیریت‌ شهرستانی است.

اولین کاری که پس از منصوب شدن به‌عنوان مدیر حوزه علمیه خواهران انجام دادم این بود که برای فهم نظرات میدانی،‌ در سطح میدان و مدارس علمیه خواهران این پرسش را مطرح کردم که اگر به‌جای بنده بودید چه اموری را در اولویت خود قرار می‌دادید.

سال 1397 را برای حوزه علمیه خواهران سال_رفع_آسیب‌ها نام‌گذاری کردم و تاکنون سعی کردم که آسیب‌ها را بشناسم و در این راه از استان‌های مختلف نیز بازدید به عمل آوردم تا به‌صورت میدانی آسیب‌های حوزه‌های علمیه خواهران را مشاهده کنم.

اگر در نظام آموزشی فرصت برای تفکر و طرح نقطه خلأهای دروس ایجاد شود، ذهن‌های پرسشگری تحویل حوزه‌های خواهران خواهیم داد.

باید حوزه‌های علمیه خواهران به حدی برسند که نقش مرجعیت حوزه دین برای بانوان و نهادهای مطالعه کننده درزمینهٔ بانوان را ایفا کنند.

اگر تمام دوره فقه با نگاهی_زنانه تحلیل شود، مسائل و نقاط کور زیادی وجود دارد که باید حل شوند و این وظیفه حوزه علمیه خواهران است، همچنین مسائل تربیتی فرزندان نیز از اموری است که حوزه‌های خواهران عهده‌دار آن هستند.

ما پیش از اینکه بخواهیم بخش آموزش را توسعه بدهیم، باید سازوکارها و شیوه‌های عمل در آموزش، رابطه میان تحصیل و مسائل جانبی مانند ازدواج و فرزند_آوری و انبوهی از این مسائل را طرح کنیم.

باید فضا را برای یک نظام آموزشی شاداب فراهم کنیم. نظام آموزشی نباید مطول و خسته‌کننده باشد. حجم کتاب‌های درسی حوزه‌های علمیه خواهران بسیار بالا است و باید اصلاح شود.

ما نمی‌توانیم بانوانی را تربیت کنیم که نسبت به شادابی بی‌تفاوت هستند و نباید نظام آموزشی و تربیتی ما خودش را نسبت به این امور بی‌تفاوت بداند. این تصور که حوزه علمیه تنها باید به دنبال علم و معرفت و گریه و اشک و غم باشد باید اصلاح شود و بانوان ما در کنار این امور باید شاداب‌ترین افراد باشند.

متن کامل مصاحبه:

http://hawzahnews.com/detail/News/454992

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.