بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

گزارش مکتوب

گزارش مکتوب

چاف، قطب تولید میوه تابستانی ِجگر جلاده

تولید هندوانه در چاف لنگرود، قطب تولید این محصول در گیلان، پر رونق اما با مشکلاتی روبرو است.

یادش بخیر، آنوقت ها که کولرها در تابستان، آنقدر برو بیا نداشتند ، وقتی مهمان خانه نقلی مادربزرگ بودیم، به قول خودش" عطش وجودمان را با یک سینی از این میوه جگر جلا ده خنک می کرد". میوه ای که همه ما را شب چله زمستان هم دور یک کرسی در خانه مادربزگ جمع می کرد. هندوانه که تابستان ِامسال، از کورس افزایش قیمت کالاها عقب نماند و در میادین میوه و تره بار، میوه فروشی ها و پشت وانت بارهای حاشیه خیابان، عددهای روی اتیکت قیمت هایش از 3 رقم گذشت و تا 2500تومان هم رسید.

اگرچه این افزایش قیمت نارضایتی شهروندان را در پی داشت و برای خیلی ها آبی نداشت اما برای هندوانه کاران؛ بویژه اهالی چاف لنگرود که قطب تولید هندوانه در گیلان است، نه تنها نان خوبی داشت بلکه برخلاف سال های گذشته، نان شان را هم توی روغن کرد.

آنطور که سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام می کند : سالانه 61 هزار تن هندوانه به ارزش60 میلیارد تومان در 3هزار و 80 هکتار از زمین های شهرستان های لنگرود، انزلی، رشت ، صومعه سرا ، لاهیجان، آستانه اشرفیه ، تالش و رضوانشهر تولید می شود که چاف لنگرود با هزار هکتار هندوانه کاری و تولید 20 هزار تن هندوانه در این بین رکورد دار است.

کارشناسان کشاورزی مرغوبیت و حاصلخیزی خاک منطقه چاف نسبت به دیگر مناطق، تبعیت کشاورزان از شغل آبا و اجدادی شان و نیز بالا بودن میزان رطوبت هوا در این منطقه به علت نزدیکی زمین های کشاورزی به دریا را از عمده ترین دلایل بالا بودن تولید هندوانه در چاف و معروفیتش می دانند.

ادامه این گزارش در لینک زیر

http://guilan.iribnews.ir/fa/news/2188636/

iribnews_guilan

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.