بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

چرا خداوند به مردان می فرماید: اگر به گناه دچار می شوند زود ازدواج کنید،

چرا خداوند به مردان می فرماید: اگر به گناه دچار می شوند زود ازدواج کنید، امّا به زنان توجّهی نمی کند؟ در حالی که زنان هم دچار لغزش می شوند و به ازدواج نیاز پیدا می کنند؟

 ازدواج یکی از نیازهای طبیعی زن و مرد است. همان گونه که خانواده و جامعه باید برای ازدواج پسران مجرد تلاش کنند، باید برای ازدواج زنان مجرد هم کوشش نمایند.

قرآن کریم در این باره می فرماید: « وَأَنکِحُوا الأَیَامَی مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ;(نور،۳۲) و مجرّدهایتان را شایستگان از بندگان و کنیزان خود را به زناشویی دهید. اگر تنگدست باشند، خداوند آنان را از بخشش خویش بی نیاز می گرداند و خدا فراخی بخش و داناست...»

کلمه «ایامی» در آیه شریف جمع «اَیَّم» است به معنای زنی که شوهر ندارد و مردی که زن ندارد.۱

بنابراین، خداوند تنها به مردان توجه نکرده، بلکه به خانواده و جامعه دستور می دهد که زنان بی شوهر و مردان بی زن را به ازدواج درآورید و زمینه و وسایل تشکیل خانواده آن ها را فراهم سازید.

ممکن است براثر عوامل خانوادگی یا اجتماعی کسانی از مردان یا زنان که در سن ازدواج هستند و به تشکیل خانواده نیاز دارند، نتوانند تشکیل خانواده دهند، خداوند درباره ایشان می فرماید: وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ نِکَاحاً حَتَّی یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ...;(نور،۳۳) و آنان که وسیله زناشویی نیابند باید خویشتن داری و پاکدامنی پیش گیرند تا خداوند از بخشش خود بی نیازشان گرداند...»

پس این گونه نیست که خداوند به زنان توجه نداشته باشد.۲

، توجه داشته باشید که یکی از معضلات پیش آمده در جامعه ما، افزایش سن ازدواج در دختران و پسران است. اکنون میانگین سن ازدواج دختران ۲۵ سال است. مشکل ازدواج دامن بسیاری از دختران و پسران را گرفته است. ریشه این معضل عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که باید متولیان امور اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی برای رفع آن تلاش و کوشش کنند.

با این حال، هیچ گاه نا امید نباشید، ما از مصالح جهان و مصلحت خودمان بی خبریم. گاهی ما چیزی را از نگاه خودمان به صلاح مان می بینیم، در حالی که در واقع به خیر و نفع ما نیست و خداوندی که از مادر به ما مهربان تر است، مصلحت و خیر ما را در نظر می گیرد و چیزی را که ما به مصلحت و نفع خود می پنداریم و برای دست یابی به آن تلاش می کنیم، به ما نمی دهد. قرآن کریم می فرماید: «...وَعَسَی أَن تَکْرَهُوا شَیْئاً وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَی أَن تُحِبُّوا شَیْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ;(بقره،۲۱۶)... و چه بسیار شود که چیزی را شما ناگوار شمارید، ولی به حقیقت خیر و صلاح در آن است و چه بسیار شود که چیزی را دوست دارید و در واقع شر و فساد شما در آن است و خداوند می داند و شما نمی دانید.»

۱. معجم مقاییس اللغة،ابن فارس، ماده «ایم».

۲. المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۵، ص ۱۱۳

امیدواریم آن چه به صلاح و نفع دنیا و آخرت ما است، خداوند به ما عطا نماید و برای رسیدن به همسری صالح و تشکیل خانواده ای سالم برای شما بزرگواران دعاگو هستیم، ان شاءالله عاقبت بخیر باشید

نسیم وحی

nasimevahy

اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.