بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

آیا بهشتی که حضرت آدم و حوّا در آغاز خلقت در آن جا زندگی می کردند ......

آیا بهشتی که حضرت آدم و حوّا در آغاز خلقت در آن جا زندگی می کردند همان است که خداوند آن را در آخرالامر به مؤمنان عطا می نماید؟ آیا بهشت و جهنم در همین کره زمین است؟

بهشتی که آدم و حوا(علیهما السلام) در آن بودند، بهشت جاویدان که به مؤمنان وعده داده شده نبوده; بلکه باغی از باغهای با شکوه و پر نعمت خداوند بوده که در یکی از مناطق سرسبز زمین قرار داشته است و مقصود از هبوط و نزول آدم به زمین، نزول مقامی است نه مکانی; یعنی از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پایین آمدند.

برخی از مفسران ازجمله علامه طباطبایی می گویند: بهشت آدم(ع) بهشت «برزخی» بوده که در آسمان قرار داشته است. و چون در آن زمان، شیطان از رفتن به آسمانها ممنوع نبود، به همین جهت توانست آنها را وسوسه کند تا از درخت ممنوع بخورند، و بهشت آنها، بهشت جاویدان نبود که شیطان نتواند وارد شود.۱

قرآن کریم دو نوع بهشت و جهنّم را مطرح می کند; یکی بهشت و جهنّم برزخی، که در آیه های ۲۶ و ۲۷ سوره یس ; ۱۶۹ سوره آل عمران ; ۴۶ سوره مؤمن و ۲۵ سوره نوح، مطرح شده است. این نوع بهشت و جهنّم هم اکنون موجود است; ولی موقتی می باشد و با برپایی قیامت پایان می یابد.۲

دیگری بهشت و جهنّم در قیامت است که در آیه های فراوانی مطرح شده است.

از آیات قرآن و روایات اسلامی استفاده می شود که این نوع از بهشت و جهنّم هم اکنون موجود است. بسیاری از مفسران در ذیل آیاتی که برای بهشت و جهنّم کلمه «اعدّت» (مهیا شده) به کار رفته، گفته اند، از این کلمه استفاده می شود که بهشت و جهنّم، هم اکنون موجود است. این آیات مانند: «وَجَنَّة عَرْضُهَا السَّمَاواَ تُ وَالاَْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِین» (آل عمران، ۱۳۳)، «وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِین» (آل عمران، ۱۳۱) و آیه ۲۱ سوره حدید، ۲۴ سوره بقره و ...

«هروی» به امام رضا(ع) عرض می کند: یابن رسول اللّه ،آیا بهشت و جهنّم هم اکنون آفریده شده اند؟ امام فرمود: «نعم و انّ رسول اللّه(ص) قد دخل الجنة و رأی الناز لمّا عرج به الی السماء; بلی، هنگامی که رسول خدا به آسمان عروج کرد، وارد بهشت شد و جهنّم را دید.»۳

در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «مکتوب علی باب الجنة، لا اله الاّ اللّه، محمد رسول اللّه، علیّ اخو رسول اللّه قبل ان یخلق الله السماوات و الارض بالفی عام ; بر در بهشت، دو هزار سال قبل از این که خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده، لااله الاّ اللّه محمد رسول اللّه، علیّ اخو رسول اللّه»۴

گرچه بهشت و جهنّم هم اکنون موجود است; ولی اعمال آدمیان در شکل دهی به برخی از خصوصیات و ویژگی های آن ها نقش دارند. در روایتی می خوانیم هر بار که مؤمن ذکر «لاحول و لاقوة الاّ باللّه» می گوید، یک درخت در بهشت غرس می شود.۵

مکان بهشت و جهنّم برزخی در درون و باطن این جهان است.

در مورد مکان بهشت و جهنّم قیامت اختلاف نظر است:

۱. در آسمان ها است، چون قرآن خبر از معراج پیامبر اسلام(ص) به آسمان ها می دهد و می فرماید: «عندها جنّة المأوی; بهشت جاویدان نزد سدرة المنتهی است، همان نقطه ای که برترین مکان آسمان است» (نجم، ۱۵) در آیه دیگری می فرماید: «وَ فِی السَّمَآءِ رِزْقُکُمْ وَ مَا تُوعَدُون; روزی شما و آنچه به شما وعده داده می شود، در آسمان است.» (ذاریات، ۲۲)

۲. بهشت و جهنّم مادی نیست تا نیازی به مکان داشته باشد. لذا با برپایی قیامت طومار زمین و کرات آسمانی در هم پیچیده می شود ولی بهشت و جهنّم موجود بوده و به حال خود باقی است.

۳. بهشت و جهنّم در درون و باطن این جهان قرار دارد.۶

 ۱. المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱، ص ۱۳۹ ـ تفسیر نمونه، آیت ‏اللّه‏ مکارم و دیگران، ج ۱، ص ۱۸۶ و ۱۸۷. ۲. پیام قرآن، آیت‏ اللّه‏ مکارم شیرازی و همکاران، ج ۵، ص ۴۴۳ ـ ۴۵۶. ۳. بحار الانوار، علامه مجلسی رحمه ‏الله، ج ۸، ص ۱۱۹ ۴. همان، ص ۱۳۱. ۵. همان، ص ۱۴۹.

۶. پیام قرآن، ج ۶، ص ۳۲۳ ـ ۳۴۴.

نسیم وحی

nasimevahy

اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.