بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

خاصِفُ النَّعْلِ‌ کیست

خاصِفُ النَّعْلِ‌ کیست

 کفش و نعلین پیامبر را وصله و پینه می‌کرد.

رسول خداصلی الله علیه وآله در چند مورد این عنوان را برای امیرمؤمنان‌علیه السلام به کار برده است.

ابوسعید خدری گوید: رسول‌خداصلی الله علیه وآله فرمود:

«از بین شما کسی است که بر تأویل قرآن خواهد جنگید؛ چنان‌که من بر تنزیل آن جنگیدم. هر کدام از ابوبکر و عمر گفتند: آیا من هستم؟ فرمود: نه، بلکه او خاصف النعل است».

ابو بصیر می‌گوید: دقت کردیم دیدیم او علی‌علیه السلام است که کفش رسول خداصلی الله علیه وآله را وصله و پینه می‌کرد.

در حدیث دیگر، رسول خداصلی الله علیه وآله آیه «تو فقط بیم دهنده‌ای! و برای هر گروهی هدایت کننده‌ای است»، را قرائت کرد و فرمود:

«من منذر هستم، آیا هادی را می‌شناسید؟ گفتیم: نه، ای رسول خدا، فرمود: او همان خاصف النعل است».

پس همه گردن‌ها به سمت در گردانیده شد، ناگاه علی بن ابی‌طالب‌علیه السلام از حجره‌ای خارج شد؛ درحالی‌که نعلین رسول خداصلی الله علیه وآله دردستش بود و آن را می‌دوخت.

در زیارت آن حضرت نیز آمده:

«سلام برتو ای برطرف کننده سختی‌ها، وصله زننده نعلین پیامبر و ای آقای اهل بیت!».

بحارالانوار، ج 97، ص 332

اللهم صل علی امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام

اَللَّهُمَّ العَنِ الجِبتَ وَ الطّاغوت وَ النَّعثَل وَ عَذّبهُم عَذاباً شَدیدا

نسیم وحی

nasimevahy

اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.