بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

استفتائاتی از آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (1)

استفتائاتی از آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (1)

موسیقی در کلاس هنر

من دانش‌آموز هستم، گاهی اوقات در کلاس هنر آهنگ گذاشته می‌شود و من نمی‌توانم کلاس را ترک کنم، حکم چیست؟

هر موسیقی که به نظر عرف لهوی و مُضل عن سبیل‌الله باشد، حرام است و تشخیص آن، موکول به نظر عرفی مکلف است و اگر موسیقی این‌گونه نباشد به خودی خود اشکال ندارد.

بنابراین اگر موسیقی از نوع حرام باشد، با تحقق شرایط نهی از منکر، بر شما بیشتر از نهی زبانی از منکر واجب نیست، و در صورتی که مؤثر واقع نشود، واجب است که از گوش دادن به غنا و موسیقی حرام اجتناب کنید و اگر به‌طور غیرارادی صدای موسیقی حرام و غنا به گوش شما برسد، چیزی بر شما نیست.

مضل عن سبیل‌الله؛ یعنی به سبب ویژگی‌هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کرده و به سمت بی‌بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد.

رفت و آمدهای خانوادگی با نامحرم

در رفت و آمدهای خانوادگی، سخن گفتن با نامحرم و یا شوخی‌های بجا و معمولی در جمع خانوادگی که نامحرم هم حضور دارد چه حکمی دارد و تا چه حد مجاز هستیم؟

با حفظ حریم ضوابط شرعی و مقررات اسلامی و پرهیز از هرگونه عمل و رفتاری که آمیخته به ریبه و یا موجب ترتب فتنه و فساد باشد، مانع ندارد.

 قرائت اشتباه در نماز

بنده در تلفظ لغات در نماز‌ خیلی دقت می‌کنم و سعی می‌کنم که درست تلفظ کنم.

چندی در نماز یومیه سوره کوثر را می‌خواندم و فکر می‌کردم عبارت «وانحر» با «ه» می‌باشد، برای همین آن را به صورت «ه» تلفظ می‌کردم. حکم نمازهای ‌گذشته من چیست؟

نمازهایی را که با اعتقاد به صحت به‌صورت مذکور خوانده‌اید، صحیح است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.