ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
چرا عزاداری می کنیم؟ (قسمت چهارم)
حالا چرا عزاداری برای امام حسین (ع) به این شکل تا به حال ادامه پیدا کرده است ؟ خوب غدیر را پاس می داشتند چرا عزاداری و گریه می کردند ؟ البته ما نگفتیم غدیر را پاس ندارند ، اما قضیه عاشورا و محرم قضیه ی یک امام آن هم با فجیع ترین وضع به شهادت می رسد و با عزیزترین کسان او چه میکنند . آنوقت تمام ائمه یک نقطه ای را نشانه رفته اند و همگی گفته اند یاد کربلا، همه گفته اند یاد امام حسین (ع) . حتی امام هادی (ع) که مریض می شوند می گویند : در کربلا برای من دعا کنید ، همه گفته اند خاک کربلا شفا است ، زیرقُبه دعا مستجابت میشود . یک اجماعی در این قضیه بوده که حالا علت آن را عرض می کنم که چرا ما عزاداری می کنیم و چرا عاشورا را تجلیل می کنیم . من به این اهداف چهار گانه می پردازم . یکی از این اهداف فقط مکتب و ارزشها است . پیامبر سال 11 هجری از دنیا رفتند . سال 61 شهادت ابا عبداله واقع شد ، چه اتفاقی افتاده است که بعد از نیم قرن یک چنین جسارت و جنایتی اتفاق افتاده است ؟
به قول مقام معظم رهبری : در کوفه ای که امیر المؤمنین 20 سال قبل از قضیه ی عاشورا در آنجا حکومت داشتند ، اکنون پسر این شخصیت و نوه ی پیامبر بالای نیزه است و مردم تماشا می کنند . این را باید در پیام های امام حسین (ع) دید ، نامه ای که امام حسین (ع) به مردم بصره نوشتند ، سنت پیامبر مُرده و در دین بدعت گذاشته شده است . پس ابا عبدالهم قیام کرد که سنت احیاء شود و جلوی بدعت هم گرفته شود . قیام کرد برای اینکه مکتب پیامبر احیاء شود ، همان که خود ایشان فرمود : اصلاح امر به معروف و نهی از منکر . خوب این پیام تعطیل نشده است.
ادامه دارد...
مبحث_فلسفهعزاداری ۴
از بیانات حجت الاسلام رفیعی