بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

شخصی در گذشته انسان بدحجابی بوده، در چه صورتی خداوند از گناهان او چشم پوشی می کند؟

شخصی در گذشته انسان بدحجابی بوده، در چه صورتی خداوند از گناهان او چشم پوشی می کند؟ آیا اگر تصمیم بگیرد حجاب را رعایت کند، باز هم در قیامت مورد حساب رسی قرار می گیرد؟

اگر به واقع توبه کند و حجاب را رعایت نماید، مشمول مغفرت و رحمت پروردگار قرار می گیرد; زیرا خدای متعال خود می فرماید: «والَّذینَ عَمِلُوا السَّیِّئاتِ ثُمَّ تابوا مِن بَعدِها وءامَنوا اِنَّ رَبَّکَ مِن بَعدِها لَغَفورٌ رَحیم; و آن ها که گناه کردند و بعد از آن توبه نمودند و ایمان آوردند، پروردگار تو در پی این کار آمرزنده و مهربان است.» (اعراف، ۱۵۳)

 در آیه ای دیگر می فرماید: «اِنَّمَا التَّوبَةُ عَلَی اللّهِ لِلَّذینَ یَعمَلونَ السُّوءَ بِجَهـالَة ثُمَّ یَتوبونَ مِن قَریب فَاُولـئِکَ یَتوبُ اللّهُ عَلَیهِم وکانَ اللّهُ عَلیمـًا حَکیما; پذیرش توبه از سوی خدا تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام می دهند، سپس زود توبه می کنند. خداوند توبه چنین اشخاص را می پذیرد، و خدا دانا و حکیم است.» (نساء، ۱۷)

 اما درباره چگونه توبه کردن می فرماید: «یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا توبوا اِلَی اللّهِ تَوبَةً نَصوحـًا عَسی رَبُّکُم اَن یُکَفِّرَ عَنکُم سَیِّئاتِکُم ویُدخِلَکُم جَنّات تَجری مِن تَحتِهَا الاَنهارُ...; ای کسانی که ایمان آورده اید! به سوی خدا توبه کنید; توبه ای خالص ]و بادوام[، امیداست ]با این کار [پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هایی در بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند...» (تحریم، ۸)

توبه نصوح توبه ای است که در آن «پشیمانی قلبی»، «استغفار زبانی»، «ترک گناه» و «تصمیم بر ترک در آینده» وجود داشته باشد.

تفسیرنمونه، آیة الله ناصر مکارم شیرازی، ج ۲۴، ص ۲۹۰ـ ۲۹۱

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.