بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

صوفیان و حشیش

http://uupload.ir/files/66m_%D8%B5%D9%88%D9%81%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%AD%D8%B4%DB%8C%D8%B4.jpg

صوفیان و حشیش

در مطلب قبل اشاره شد که صوفیان در ترویج #تریاک در #ایران نقشی بی بدیل داشتند.

جالب است که بدانید راجع به حشیش و بنگ نیز اوضاع به همین منوال است.

استفاده از بنگ و حشیش نیز در بسیاری از فرق #صوفیه رایج بوده است تا جایی که در ابیاتی چنین سروده اند:

بنگی زدیم و سر اَنَاالْحَقّ شد آشکار

ما را به این گیاه ضعیف این گمان نبود

شفیعی کدکنی در کتاب قنلدران در تاریخ نقل می کند که گفته اند ظهور و پیدایش حشیش و بنگ در ایران به دست صوفی بزرگ قطب الدین حیدر تونی (موسس سلسله حیدریه) یا به قول دیگر احمد ساوجی قلندری بوده است.

اغلب مورخین نقل کرده اند که قلندریه استفاده از حشیش را در رسیدن به فناء فی الله موثر می دانستند و استعمال آن را مباح می دانستند.

شمس تبریزی نیز در مقالات می گوید که یاران ما به سبزک، گرم می شوند

(سبزک همان حشیش است.)

معجم الالقاب،ج2، ص -54

مقریزی، کتاب الخطط المقریزیه، ج۳، ص۲۰۵ـ۲۰۷

نقد_تصوف

بدون توقف

https://eitaa.com/bedonetavaghoff

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.