بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

صوفیان و مواد مخدّر

http://uupload.ir/files/gj9m_%D8%B5%D9%88%D9%81%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF_%D9%85%D8%AE%D8%AF%D9%91%D8%B1.jpg

صوفیان و مواد مخدّر

تا عصر قجر، کاشت تریاک در ایران متداول نبود اما صوفیان مهاجر هند این مصیبت را وارد ایران کردند. در اوائل عصر قاجار، صوفیان نعمت اللهیه هند به ایران سرازیر شدند و به علت اعتیاد شدید به تریاک، در ماهان کرمان(مرکز صوفیان نعمت‌اللهی و قبر شاه نعمت الله ولی) مشغول کاشت خشخاش شدند!

بخش عمده ای از گرفتاری و ابتلا به این معضل اجتماعی، یعنی استعمال موادّ مخدّر به عملکرد دراویش در ایران باز می گردد. به ویژه دراویش نعمت اللهیه چنانچه در احوالات سلطان محمد گنابادی اشاره کرده اند که او به کشاورزی می پرداخت و محصولی که می کاشت و برداشت می کرد هم عبارت بود از خشخاش!

 ادیب الحکما، ص -دانشنامه جهان اسلام، جلد 7، ص 269

این موضوع جای کار زیادی دارد و شایسته است محققین به مساله ارتباط مواد مخدّر با تصوف بپردازند.

نقد_تصوف

بدون توقف

https://eitaa.com/bedonetavaghoff

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.