بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

انسانها هنگام مرگ چه چیزهایی می بینند؟!

انسانها هنگام مرگ چه چیزهایی می بینند؟!

امام علی (علیه السلام) فرمود:در آخرین روز از روزهای دنیا و اولین روز از روزهای آخرت چهره هایی برای انسان متمثل می شوند. اولین چهره ای که متمثل می شود ازاو می پرسد تو که هستی؟ می گوید من اموال تو هستم. به او می گوید من برای تو زحمت کشیدم در این آخر عمری می بینی شدیداً گرفتارم تو به چه درد من می خوری؟ اموالش به او می گوید تو به اندازه یک کفن حق داری. کفنت را بردار بقیه مال تو نیست و مال بازماندگان است. از این ناامید می شود که چهره دومی برایش تمثل پیدا می کند. می پرسد تو که هستی؟ می گوید من اهل تو هستم . اهل یعنی خانواده، زن، فرزند، پدر، مادر، دوست ، آشنا، کسانی که عنوان اهل به آنها اطلاق می شود. می گوید من برای شما زحمت کشیدم. استراحت شما را به استراحت خودم ترجیح دادم الی آخر و کارهایی که برایشان انجام داده را بازگو می کند و گرفتاری خودش را مطرح می کند. اهلش به او می گویند ما تو را تا قبر همراهی می کنیم ، دفن می کنیم و بر می گردیم زیرا نمی توانیم همراهت داخل قبر بیاییم. چهره سوم که اعمالش هست تمثل پیدا می کند به او می گوید تو که هستی؟ می گوید من اعمال تو هستم. به او می گوید من نسبت به تو خیلی دل خوشی نداشتم سخت بودی برای من حالا به چه درد من می خوری؟ اعمال می گوید من همه جا همراه تو هستم. در عالم برزخ، قبر، قیامت و...

مرده‌ها در هنگام تشییع جنازه حرف می‌زنند؟

هنگامی که به تشییع جنازه مرده‌ای می‌رویم،‌ بدانیم که روح مرده اطراف ما در حرکت است و قدم به قدم با ما تا قبرستان می‌آید ولی ما او را نمی‌بینیم و جملاتی را می‌گوید که ما نمی‌شنویم:

رسول‌ خدا (ص) می‌فرمایند:

وقتی که مرده‌ را در‌ تابوت‌ حمل‌ میکنند، روحش‌ اطراف تابوت‌ به‌ پرواز‌ در میآید و پیوسته‌ ندا میدهد:

ای اهل‌ من‌! ای فرزندان‌ من‌!

دنیا با شما بازی نکند همان‌ قسمی که‌ با من‌ بازی کرد؛

مال‌ دنیا را از طریق‌ حلال‌ و غیر حلال‌ جمع‌آوری کردم‌ و سپس‌ همه‌ را برای غیر خود گذاردم‌،

پس‌ عیش‌ و راحتی و گوارائی آن‌ مال‌ برای دیگران‌ است‌ و عواقب‌ حساب‌ و تبعات‌ آن‌ برای من‌؛

پس‌ بترسید و حذر کنید از مثل‌ آنچیزی که بر من‌ وارد شد.

بحارالانوار ج ۶ ص ۱۶۱

خوشا به حال کسی که از این کلمات عبرت بگیرد و به دنیای خود رنگ آخرت بزند

karballa_ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.