بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت
بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

بسکه ماندم درغریبی وطن ازیادم رفت بسکه ماندم درقفس بوی گل ازیادم رفت

#خیانت_قلم #بنی_أمیة #تحریف_کتب_اهل_تسنن تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۲)

 #خیانت_قلم #بنی_أمیة

#تحریف_کتب_اهل_تسنن

تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۲)

در مطلب گذشته بیان شد که در «مسند أبی یعلی»، جلد۱۳، صفحه۴۱۷ حدیثی نقل شده است که بیان کننده موضع رسول خدا صلی الله علیه و آله، درباره سه قبیله از قبایل عرب می باشد. متن حدیث بدین شرح است:

«حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ الدَّوْرَقِیُّ، قَالَ: حَدَّثَنِی حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِی حَمْزَةَ، جَارِهِمْ، عَنْ حُمَیْدِ بْنِ هِلَالٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَرِّفٍ، عَنْ أَبِی بَرْزَةَ، قَالَ: «کَانَ أبْغَضَ الْأَحْیَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بَنُو أُمَیَّةَ وَثَقِیفٌ وَبَنُو حَنِیفَةَ».

ترجمه: «ابوبرزه می گوید: مبغوض ترینِ قبیله ها نزد رسول خدا، بنی امیه، ثقیف، و بنی حنیفه بودند».

یکی از اتفاقات عجیبی که حول این روایت رخ داد، آن است که «کنانی شافعی» در کتاب «اتحاف الخیرة المهرة بزوائد المسانید العشرة» این حدیث را در دو موضع از کتابش به نقل از «مسند أبی یعلی» آورده است. اما این حدیث در هر دو جا بصورت مشابه نیامده است.

او در «کتاب الفتن»، «باب فی ثقیف و بنی حنیفة» این روایت را در مذمت این دو طایفه به صورت کامل و تحریف نشده بیان کرده است.

اما همین حدیث در «کتاب المناقب» باب «ما جاء فی الشام و اهله» بدین صورت نقل شده است:

«وَعَنْ أَبِی بَرْزَةَ -رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ- قَالَ: " کَانَ أحَبَّ الْأَحْیَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ-: بَنُو أُمَیَّةَ، وَثَقِیفٌ، وَبَنُو حَنِیفَةَ ". رَوَاهُ أبو یعلى الموصلی».

مشاهده می کنید که در این حدیث بجای عبارت «أبغض الأحیاء»، عبارت «أحب الأحیاء» (به معنای محبوب ترین قبیله ها) آمده است، تا معنای حدیث واژگون شده، و باتوجه به موضوع این بخش از کتاب که مربوط به مناقب و فضائل افراد و قبائل می باشد، از حدیث مذمت بنی امیه، به حدیث منقبت و فضیلت برای آن تبدیل شود.

مشخصات نسخه خطی:

نسخه مربوط به کتابخانه محمودیه، مدینه. شماره۱۰۱حدیث، تاریخ نسخ: ۹۵۳ق

[مشکات هدایت]

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.