یاد آن شب ها و یلداها بخیر
برف بازی ها و سرماها بخیر
کرسی و مادربزرگ و قصه ها
آن تخیل ها و رویاها بخیر
دست های بی حس و سرمازده
کرسی و مطبوع گرماها بخیر
آن تنقل ها، لواشک های ترش
نان شیرین و کدو حلوا بخیر
مردم دریا دل آن روزگار
پاک بازی ها و سوداها بخیر
جایشان خالی ست اکنون پیش ما
یاد آن بگذشتگان ما بخیر
صیادی ازلولمان
شادی روح عزیزان سفرکرده
فاتحه
یلدادرگیلان
هندوانه را حتماً فراهم میکنند و معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نمیکند و در زمستان سرما را حس نخواهد کرد. «آوکونوس» (آو= آب و کونوس = ازگیل) یکی دیگر از خوردنیهایی است که در این منطقه در شب یلدا رواج دارد و به روش خاصی تهیه میشود. در فصل پاییز، ازگیل خام را در خمره میریزند، خمره را پر از آب میکنند و کمی نمک هم به آن میافزایند و در خم را میبندند و در گوشهای خارج از هوای گرم اتاق میگذارند.
ازگیل سفت و خام، پس از مدتی پخته و آبدار و خوشمزه میشود. آوکونوس در اغلب خانههای گیلان تا بهار آینده یافت میشود و هر وقت هوس کنند ازگیل تر و تازه و پخته و رسیده و خوشمزه را از خم بیرون میآورند و آن را با گلپر و نمک در سینهکش آفتاب میخورند. در گیلان در خانوادههایی که در همان سال پسرشان را داماد یا نامزد کردهاند رسم است که طبقی برای خانواده نوعروس میفرستند. در این طبق میوهها و خوراکیها و تنقلات ویژه شب چله به زیبایی در اطراف آراسته میشود و در وسط طبق هم یک ماهی بزرگ (معمولاً ماهی سفید) تازه و خام همراه با تزیین سبزیجات قرار میگیرد که معتقدند باعث خیر و برکت و فراوانی روزی زوج جدید و همچنین سلامت و باروری نوعروس میگردند.
ارسالی از صیادی لولمان
عدم
زیارت خانه خدا
چرا گفته می شود امام حسن عسکری هرگز به زیارت خانه خدا مشرف نشدند؟
امام حسن عسگرى (ع)در یکی دو سالگى همراه پدر گرامى شان از مدینه به سامرا تبعید
شدند و تا پایان عمر نیز در آن شهر تحت کنترل حکومت عباسیان اقامت داشتند، گویا به
حسب ظاهر نمى توانستند این سفر را انجام دهند.
ناخن گرفتن درشب
در مورد ناخن گرفتن و یا اصلاح در شب، لطف کنید توضیح دهید؟ اگر دلیل علمی دارد. البته ایشان می گفت برای تاریکی بوده که این ناخن ها در غذا نیفتند که پاسخ دادم نفرمودند تاریکی فرمودند شب و این دو فرق دارد که در روز تاریکی هم هست.
گرفتن ناخن و شانه زدن مو و رعایت مسائل دیگر بهداشتی در همه مواقع جایز است و تا آنجا که ما جستجو کردیم مدرک کراهت گرفتن ناخن در شب را پیدا نکردیم .در احادیث و روایات سفارشهای بسیاری دیده میشود که کوتاه کردن ناخن موجب از بین رفتن درد و جلب روزی میشود.امام علی (ع) فرمود: چیدن ناخن مانع درد و بیماری بزرگ میشود و روزی را فراوان میکند.
(1)چه موقعی ناخن گرفتن مستحب است؟ معصومان (ع) بیشتر روی پنج شنبه و جمعه تکیه کردهاند، اگر چه روزهای دیگری چون سه شنبه وچهارشنبه نیز آمده است، ولی تکیه استحباب بیشتر روی جمعه است. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: هر که در روز جمعه ناخن بچیند، خدا درد و بیماری را از انگشتانش بیرون میکند و به جای آن شفا و درمان میبخشد.
(2)امام صادق (ع) فرمود: آدمی ناخن و موی خود را پس از چیدن دفن میکند و این کار سنت است.
(3)بلند گذاشتن ناخن برای زن، نوعی زینت
محسوب میشود. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود
شما مردان ناخنهای خود را بچینید. (شما زنان) برخی از ناخنهای خود را بگذارید که برای شما زینت
بخشتر است.
پی نوشت1 - بحارالانوار،
ج 73، بیروتی، ص 119، حدیث 2.
2 - مکارم الاخلاق، ص 64.
- آثار
الصادقین، ج 12، ص 161. 4 بحارالأنوار،
ج 73، ص 123، حدیث 12.برگرفته
از پرسمان
فرزندان
امام حسن عسکری(ع)
آیا امام حسن عسکری فرزندی غیر از امام زمان داشتند؟
خیر بنابر نظر مشهور علمای شیعه، حضرت مهدی (عج)تنها فرزند امام عسکری(ع)بوده است.
مسلم دلیل آن رعایت مصلحت عمومی و شرائط سخت سیاسی حاکم بوده است، و از طرفی عمر
کوتاه 28 ساله امام عسکری طبیعتا آنهم در آن شرائط نامناسب، احتمالا اقتضای فرزند
آوری فروان نبوده است.
شهادت امام حسن عسکری(ع)در سن 28سالگی(260ق) - آغاز امامت امام مهدی(عج) - شروع غیبت صغری(260ق) - شهادت شیخ بزرگوار زین العابدین شهید ثانی(966یا965ق)
و
دکل گم شده
درکتاب الاحوالات مریدان فی المحضرابوچارچی آورده اند که جمعی ازمریدان به افیون اعتیادگرفتارشده بودندروزی ابوجارچی ازخیابانی می گذشت که صدای شیون وضجه آن مریدان معتاد راشنیدچون جلوتررفت آنان رادیددرحتالی که نعره می زدند وجامه می دریدنددرجوی آب یک وری افتادند ابن جیم گفت :یامریدان چندبارگفتم جنس خوب بزنیدمریدان گفتند:یاخفن (این ناله و ژاری از آنرو اشت که قائم مقام دبیرکل شتادمبارزه باموادمخدرگفته است 5/22 میلیاردتومان درشال 92 برای بیمه درمان معتادان درنژرگرفته شده بوداما هیچ اطلاعی ازاین پول که کجاخرج شده دردشت نیشت!)پس داغ مریدان بااین جملات تازه ترشدنعره های بیشترزدندو3-2 تن هم ازشدت نعره جرخورده فریاد((واپول بیمه درمانا)) سردادندابوجارچی چون این وضعیت دید چوب ازآستین درآوردومریدان رابه قصد کشت زدمریدان گفتند(یااشتادشیوه ترک دادن باکتک منشوخ شده اشت معتادبیماراشت نه مجرم)پیرناگفت:کتک زدن شما ازآن روبودکه برداشته های خودناشکری می کنیدمصیبت کوچک رابزرگ می شماریدازمسئولان دولت قبل یادبگیریدکه دردولت شان یک دکل نفت ناپدید شده وهیچ ردی ازآن نیست لیکن دم برنیاوردندوتازه الان صدایش درآمده مریدان باشنیدن این حکمت ازکرده خودپشیمان شدندودست ازناله وشیون کشیدندودرگوشه جوی آب ماندندتادرس عبرتی شودبرای جوانان بلاد
نظرآیتالله مکارم درباره برگزاری ایام محسنیه
به تازگی استفتائی از آیتالله مکارم شیرازی انجام گرفته و نظر این مرجع درباره برگزاری مراسم ایام محسنیه بیان شده است.
به گزارش فارس، چندی پیش حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی نسبت به برگزاری دهههای متوالی عزاداری و خستهکردن مخاطب نسبت به هشدار داد.وی گفته بود: «سالی که ۶ ماهش عزاداری است، آن عزاداری دیگر ارزشی ندارد! هی ایام خلق میکنند؛ ایام محسنیه جدیداً خلق شده. آن روز دیدم یک کتاب قطور برای حضرت محسن نوشتهاند، کسی که به دنیا نیامده! بعد از همان شخص پرسیدم شما کل کتابهایی که برای حضرت زهرا(س) چاپ کردهاید به این قطر نمیرسد، چطور برای حضرت محسن با این قطر کتاب درآوردید؟ اینجور که شما ایام درست میکنید آقا جان باید کل سال که عزاداری کنیم و مردم به کارشان نمیرسند... اگر نصف سال را در تقویم به بهانههای مختلف شروع کنیم به عزاداری، کمترین ضررش این است که کسی رغبتی برای آمدن در مجلس عزداری نخواهد داشت و برایش عادی میشود. این موضوع از ایام اهلبیت قداستزدایی میکند. چیزی که نادر نباشد، دیگر مرغوب نیست. به نظر بنده این وهن اهلبیت است. باید کاری کنیم تا گفتیم مراسم عزاداری شخص بدود، نه اینکه بگوید ای بابا باز هم مجلس عزا!»پس از نقل ناقص این سخنان در شبکههای اجتماعی و موبایلی، رحیمپور ازغدی با موجی از هجمهها مواجه شد تا آنجا که در خطبههای پیش از نماز جمعه ۲۳ آبان موضوع سخنرانی خود را به توضیح این مفاهیم اختصاص داد.در همین راستا، هیأت رزمندگان اسلام نیز بیانیهای صادر و تأکید کرد: برگزاری غیرمنطقی مناسبتهای متعدد و متفرقه (دههها و هفتههای عزاداری) زمینهساز به حاشیه رفتن مراسم عظیم عاشورای حسینی و موجب رویگردانی جامعه از بزرگداشت مناسبتهایی خواهد شد که اساس دین و اسلام ناب است.
به تازگی استفتائی از آیتالله مکارم شیرازی صورت گرفته و از این مرجع تقلید پرسیده شده: نظر حضرتعالی در مورد برگزاری مراسم ایام محسنیه چیست؟
آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ مرقوم داشته اند:
توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهمالسلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است ولی بهتر این است که برنامههای جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود.